Fri från sitt kontrollbeteende mår nu Malin Borelius Söderman mycket bättre.
Foto: Foto: Lotta Imberg

Har du ett för stort kontrollbehov?

Publ. 2010-03-24 15:56
 
 

Ett symtom på kontrollbeteende i karriären är att du "måste" utföra alla uppgifter perfekt, eller att du håller fast vid dina åsikter till absurdum, eller att du är intolerant för sådant som "inte passar in".
– Kontroll är något positivt när vi kan välja om vi vill eller inte vill. När vi känner oss tvungna är vi fängslade. Då har kontrollen makten över oss, och då kan det bli ett problem både för oss själva och för vår omgivning, säger coachen Emma Pihl, aktuell med sin nya bok "Let go! Bli fri från ditt kontrollbehov".

För Malin Borelius Söderman blev priset för kontrollbeteendet högt:
– Jag kunde få höra att jag var svår att samarbeta och inte lyssnade. Jag hade stora krav på mig själv, och även på andra. Jag tog till och med på mig andras arbete för att kunna kontrollera resultatet. Jag kunde råka i onödiga dispyter bara för att jag till exempel skulle hävda min rätt, säger hon.

Men hon tränade sig till en behagligare vardag:
–  Jag inser i dag att samarbete är en bättre och mer intressant väg att gå – det gäller även privat. Det ger styrka och möjlighet till utveckling.

3 tips för dig med kontrollbehov

1.Titta på orsaken. Kanske har du genom åren uppleva att chanserna att få beröm ökar när du är kontrollerande. Kanske har kontrollen blivit ditt verktyg för att uppleva mer positiva känslor – eller undvika kritik – i ditt liv. Men vad är priset? Vad måste du offra?

2. Utmana dig själv. Om du brukar vara kontrollerande i 8 av 10 situationer på jobbet, vad skulle hända i fall du var kontrollerande i 4 av 10 i stället? Prova att släppa taget i fler sammanhang. Kan du känna dig nöjd med dig själv även om saker och ting inte blir gjorda "på ditt sätt"?
Kontrollera ditt inre

3. Kontrollera ditt inre. I stället för att försöka kontrollera andra eller annat, sätt fokus på det du kan kontrollera: dina tankar om dig själv, vad du fokuserar på och den mening du väljer att koppla till saker som
händer.

Källa: Emma Pihl, författare till boken "Let go!"

Kristian Borglund

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Experten: Därför är det viktigt att du kompetensutvecklar dig

Experten: Därför är det viktigt att du kompetensutvecklar dig

Drömmer du om att gå en kurs eller lära dig ett nytt datorprogram som kan göra dig till en bättre/starkare medarbetare? Fråga din chef!

Experten: ”Därför är du säljare – även om du inte jobbar med sälj”

Experten: ”Därför är du säljare – även om du inte jobbar med sälj”

Vem är egentligen en säljare? Enligt säljexperten Ulla-Lisa Thordén är svaret på den frågan ”alla”.

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma

Fler artiklar inom Personlig utveckling