Foto: Foto: Stock.xchg/ Montage

Är du en mejlknarkare?

Uppd. 2010-03-17 13:02
 
 

Bestämmer du över din inkorg – eller bestämmer den över dig? E-post är en stressfälla som du måste sätta gränser för.

Att inte kunna låta bli att kolla jobbmejlen när du är ledig är ett tydligt tecken på att du är en mejlknarkare.

– Vi är inkorgens slavar. Den tar kommandot, om du låter den göra det, säger kommunikationsforskaren Annette Grønning till nyhetsbyrån Ritzau.

Hon har undersökt e-postgången på en dansk kommunikationsbyrå. Under två månader hanterade teamet på sju personer 10 000 mejl. Av dem var 95 procent interna meddelanden.

Grønning menar att det dessutom finns en kultur i många företag som dikterar att alla mejl ska besvaras med en gång. Mängden e-post och kraven på snabbt svar gör att många företag förlorar massor av arbetstid utan att förstå varför.

Tips: Så stoppar du mejlstressen
Stoppa CC-föroreningen:  Skriv redan i ämnesraden varför en person är bifogad i ett mejl.

Hitta syndaren: Identifiera de kolleger som skickar mejl hela tiden och få dem att sluta.

Avsätt mejltid:
Stoppa förväntningar på att alla mejl ska besvaras med en gång och avsätt tid då du svarar på mejl.

Skär ner på internmejl: Interna mejl står för en enormt stor del av mejlhanteringen. Skicka dem inte i onödan.
 
 
Tomas Lundin

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet