Hantverkare utbildas i respekt och punktlighet. Företag vill göra sig av med fuskstämpel och fördomar om hantverkare. "Hantverkarna är vårt ansikte utåt".
Byggföretaget Sandå AB vill förbättra hantverkarnas rykte och utbildar omkring 2 000 anställda i kundbemötande och punktlighet.
– Vi vill öka förståelsen hos hantverkarna för hur deras attityd och uppförande påverkar kundens syn på företaget.
Klagomålen på hantverkare ökade med 10 procent under förra året jämfört med 2008, enligt Konsumentverket. Serien "Fuskbyggarna", som sänds på TV 4, har satt oseriösa företag inom byggbranschen i ljuset. I programmet berättar flera familjer hur de fått sina drömmar krossade av fuskande hantverkare.
– Programmet gör att man blir gråtfärdig men det belyser problem som faktiskt finns i branschen, säger Lillevi Rossi Delgado, personalchef på Sandå.
På Sandås utbildning lär sig hantverkarna att vara affärsmässiga och professionella. De får sitta i grupper och diskutera god service, uppträdande och kundbemötande. Andreas Eklöw är målare och gick utbildningen för tre veckor sedan. Han tycker att den gav honom en tankeställare.
– Det är ändå någons hem som vi kommer in i och det ska vi visa respekt för, säger han.