Vem vill inte ha en superhjälte på kontoret? Det frågade sig Tom McAllster – och blev "Brandman".
Tom skickade ut ansökningar till företag efter företag utan någon framgång. Då drog han nytta av sin bakgrund som serienörd och tog fram en serietidning där handlingen kretsar runt vad "Brandman" – "Varumärkesmannen" gjort för företag inom marknadsföring.
Serietidningen packades till och med in i rätt sorts skyddsplast innan den delades ut till folk i bekantskapskretsen. Målet var att få folk att rekommendera honom, snarare än att skicka tidningen till rekryterare direkt.
"Det gav de som rekommenderade mig energi och entusiasm. Det blev enklare för dem att gå till folk de kände", säger han enligt bloggen Career Diva.
Till slut ledde seriekuppen till ett jobb på Beck Media & Marketing.
Metrojobb har tidigare rapporterat om ett par uppseendeväckande sätt att marknadsföra sig som jobbsökare:
•
Hal Thomas designade ett tidningsomslag som beskrev de framtida framgångar som ett företag som anställer honom kan vänta.
•
Eric Romer rakade skallen framför kameran när han sökte jobb på ett företag som tillverkar rakhyvlar.
Blev superhjälte för att få jobbet
Publ. 2010-03-01 14:36