Foto: Foto: Scanpix

Så får du andra att lyssna på dig

Uppd. 2010-03-04 15:02
 
 

En framgångsfaktor på jobbet är att få sin röst hörd. Skaffa dig rätt pondus för att få andra att lyssna. Retorikexperten Elaine Bergqvist ger 6 tips på hur du ska göra.

1. Bygg upp din trovärdighet

Om du är längst ner på arbetsplatsens hierarkiska stege kan du bygga upp din trovärdighet genom att sufflera vad någon annan har sagt. Exempelvis "Lars sa …" och därefter hakar du på din egen åsikt eller förslag på ett alternativ.

2. Tänk på tonfallet

Att använda fel tonfall när man för fram en åsikt är ett bra sätt om man inte vill att någon ska lyssna. Ett av de vanligaste felen många gör är att gå upp i tonfall – prova i stället att gå ner i tonfall i slutet av meningen. Det får den du talar till att bli mer uppmärksam.

3. Undvik nervösa skratt

Att skratta är ett sätt att försöka dölja sin nervositet. Men att skratta nervöst ger ett oseriöst intryck av dig. Tänk på att eliminera alla onödiga skratt när du vill framföra din åsikt.

4. Väck välvilja

Agera själv som en aktiv lyssnare. Använd gärna kroppsspråket genom att exempelvis nicka, och ställ följdfrågor. Genom att vara en god lyssnare ökar du också på ditt sympatikonto. 

5. Säg ifrån snyggt

Om du blir avbruten när du pratar ska du säga ifrån direkt. Men gör det på ett vänligt sätt och gärna med ett leende exempelvis "Jag var inte riktigt klar". Då kommer du inte att uppfattas som lättkränkt eller som en konfliktskapare.

6. Var ingen staty

Var inte stel som en staty när du pratar. Tänk på att använda kroppsspråket. Kroppspråket  ska också harmoniserar med det du säger. Visa gärna handflatorna när du pratar och titta personer du talar till i ögonen. Fördela också blicken på alla i rummet.

 
Mary Örnborg

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

Genom att titta efter vissa ledtrådar i tonfall och kroppsspråk kan du bättre förstå dina medmänniskors känslor.

Stå upp för dig själv – vägra jante

Stå upp för dig själv – vägra jante

Hur mycket jantesabotage utsätter du dina kolleger för? Kanske mer än du tror. Här är några av tecknen.

Fler artiklar inom Personlig utveckling