Foto: Foto: Stock Exchange

Anställda: Sådan är den perfekta chefen

Uppd. 2010-02-18 09:47
 
 

Är du tydlig, lyhörd, närvarande, kunnig, beslutsför, rättvis , öppen, empatisk, orädd och karismatisk? Grattis! Du är den perfekta chefen.

TCO-tidningen har frågat nästan 1 200 av sina medlemmar om vika tre egenskaper de värderar högst hos en chef.

Tjänstemännens önskechef ska ge raka besked, utan att köra över de anställda. Mer än hälften prickade in tydlighet bland de tre viktigaste egenskaperna, med lyhördhet som god tvåa.

Närvaro är klar trea, men rankades högst bland Vårdförbundets medlemmar. Detta menar förbundet visar på en tydlig brist.

– Man är inte på plats och tar diskussioner i samband med omstruktureringar, nedskärningar och förändringar. Chefen sitter i ett annat rum och för diskussioner om detta, säger Vårdförbundets förbundssekreterare Eva-Lisa Krabbe till TCO-tidningen.

Något som också sticker ut är att unga medarbetare värderar kunnighet högre än sina äldre kolleger.

Mats Lindgren på analysföretaget Kairos Future säger till TCO-tidningen att många inte förstår hur viktig en chef är.

– Näst efter att det saknas utvecklingsmöjligheter är missnöje med chefen det starkaste skälet att byta jobb.

Tomas Lundin
 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet