Foto: Foto: Stock Exchange

Anställda: Sådan är den perfekta chefen

Uppd. 2010-02-18 09:47
 
 

Är du tydlig, lyhörd, närvarande, kunnig, beslutsför, rättvis , öppen, empatisk, orädd och karismatisk? Grattis! Du är den perfekta chefen.

TCO-tidningen har frågat nästan 1 200 av sina medlemmar om vika tre egenskaper de värderar högst hos en chef.

Tjänstemännens önskechef ska ge raka besked, utan att köra över de anställda. Mer än hälften prickade in tydlighet bland de tre viktigaste egenskaperna, med lyhördhet som god tvåa.

Närvaro är klar trea, men rankades högst bland Vårdförbundets medlemmar. Detta menar förbundet visar på en tydlig brist.

– Man är inte på plats och tar diskussioner i samband med omstruktureringar, nedskärningar och förändringar. Chefen sitter i ett annat rum och för diskussioner om detta, säger Vårdförbundets förbundssekreterare Eva-Lisa Krabbe till TCO-tidningen.

Något som också sticker ut är att unga medarbetare värderar kunnighet högre än sina äldre kolleger.

Mats Lindgren på analysföretaget Kairos Future säger till TCO-tidningen att många inte förstår hur viktig en chef är.

– Näst efter att det saknas utvecklingsmöjligheter är missnöje med chefen det starkaste skälet att byta jobb.

Tomas Lundin
 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet