Allt fler företag tar socialt ansvar. Vivianne Gillman lägger delar av sin konsulttid på att gratis hjälpa Friends att bli mer effektiva.
Friends är den ickevinst-drivande organisationen som kämpar mot mobbning och andra kränkningar bland barn och ungdomar.
– Min roll är att ge råd till verksamhetsledningen med en strävan att så hög andel som möjligt av varje insamlad 100-lapp till organisationen ska leda till resultat för de barn och ungdomar som behöver det, säger Vivianne Gillman, managementkonsult på Connecta.
Vanligtvis kostar det upp flera tusen om dagen att köpa in motsvarande konsulttid.
Friends får tjänsten gratis.
Flera konsulter är inblandade i samarbetet.
Insatsen bidrar till samhället förstås, men stärker också varumärket som en tilltalande arbetsgivare, menar Vivianne, som även är CSR-ansvarig på företaget:
– Internt finns ett stort intresse för att få chansen att använda sin kärnkompetens för det här ändamålet, särskilt bland de yngre. Det här initiativet lockar talanger till oss. Vi är övertygade om att de bästa talangerna har den här typen av intresse att bidra. Jag tror till och med att det kommer att bli svårt för företag att locka talanger i framtiden som inte ger sina medarbetare den här möjligheten.