Av 73 personer som gick in från gatan kom tio ut med nya jobb. Drop-in-rekrytering spås bli en av de stora jobbtrenderna.
Mobiloperatören Tre prövade ett nytt grepp för att få tag i rätt folk till säljkåren. Vem som helst kunde i lördags gå in och på fyra minuter berätta varför just de var rätt för jobbet.
– Många av de som söker är unga och ovana att presentera sig i skrivna ord. För oss är det fysiska mötet viktigt och i stället för att börja med att ta in CV börjar vi i andra änden, säger Erik Hörnfeldt, informationschef på 3.
Hur mycket av det här är reklamjippo och hur mycket är rekrytering?
– Jag skulle säga att noll procent är jippo.Det handlar inte om något öråd i Robinson eller någon "Idol"-uttagning. Vi behöver folk och de sökande har fått ett seriöst bemötande,
Drop-in-rekrytering har stora chanser att bli nästa stora grej i arbetslivet. Flera trender i samhället pekar på det:
Nu-trenden. I en tid då tålamod är lika sällsynt fenomen som skrivmaskiner – allting ska hända nu, nu, nu är det rena drömmen, för både arbetssökande och arbetsgivare, att rekryteringen går undan.
Den ekonomiska nedgången. Företagen har hårdare tryck på sig än tidigare att hålla hårt i slantarna. Jämfört med andra sorteras rekryteringskostnader tycks drop-in-rekrytering oerhört kostnadseffektivt.
Talangexponerings-trenden. "Show, don't tell" har blivit mycket vanligare i arbetsmarknadens matchmakingprocess. I stället för att säga att man är en bra säljare, ger teleoperatören 3 varje kandidat några minuter att visa det, det vill säga sälja in sig själva. Smart.
Autencitet-trenden. Det är ingen tillfällighet att "Ullared" blev en supersuccé på tv. 2010 suktar vi efter det äkta, det genuina, mer än någonsin. Arbetsgivarna är inga undantag. CV:n och personliga brev är filter mot verkligheten, vilket exempelvis leder till att många med svårstavade efternamn barnsorteras. Drop-in-rekryteringen gör det lättare att få fram det äkta.