När det inte finns någon kvar att skylla på skyller vi på hunden, menar forskarna.
Foto: Foto: Stock Exchange

Forskare: Så sprids skylla ifrån sig-sjukan

Publ. 2010-01-20 11:45
 
 

Om någon skyller sina misstag på andra smittar det som ett virus på arbetsplatsen. Det har forskare från University of Southern California kommit fram till.

Enligt forskarna räcker det med att se hur någon annan skyller ifrån sig för att man ska smittas – du behöver inte ens vara den som får skulden.

– När en person alltid pekar på utomstående orsaker hindras förmågan att lära sig av misstagen och bli mer effektiv, säger Nathanael Fast, en av forskarna, till Live Science.

I slutändan kan skuldkedjan göra att företaget levererar sämre resultat.

I ett av experimenten fick hundra personer läsa tidningsartiklar om ett misstag som Kaliforniens guvernör Arnold Schwarzenegger gjort. I hälften av de i övrigt identiska artiklarna skyllde han ifrån sig på någon annan, i hälften tog han själv på sig skulden.

Deltagarna fick sen beskriva ett misslyckande som de själva gjort.

Det visade sig att de som läst artikeln där guvernören skyllde ifrån i dubbelt så många fall – 80 procent – valde att lägga skulden på någon annan när de beskrev sitt misslyckande.

Forskarna beskriver också ett fenomen som de kallar "Sparka hunden-effekten", då en person högt upp i hackorningen skyller på en lägre chef som i sin tur skyller på sin underordnade.

När det inte finns någon lägre kvar att skylla på föreställer de sig att den anställde går hem och sparkar på hunden.

Slutsatsen teamet drar är att när man observerar någon som skyller ifrån sig bidrar det till att göra beteendet legitimt.

Dåligt självförtroende pekas ut som grunden till beteendet. När beprövade tekniker för att boosta självkänslan användes på testpersonerna minskade deras benägenhet att skylla ifrån sig.

Tomas Lundin

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet