Konkurrensen tvingar jobbsökare att sticka ut. I USA ser nu rekryterarna att fler och fler tar till udda metoder för att få jobben.
I Career builders årliga undersökning svarar fler än var femte rekryterare att de har sett fler udda ansökningstaktiker 2010.
Att döma av exemplen som listas av de tillfrågade rekryterarna är det framför allt en viktig princip som jobbsökarna tagit fasta på: Att i stället för att rabbla upp meriter tydligt visa för företaget vilken nytta deras färdigheter kan göra för företaget.
Exempel på detta är jobbsökare som kommer till en intervju med en helt färdig ny grafisk profil eller affärsplan för företaget.
Att amerikanerna är påhittiga när det gäller ansökningar kommer inte som en chock. Under 2010 har metrojobb.se kunnat berätta om flera lyckade och udda jobbansökningar från andra sidan pölen.
Några exempel har du här nedan. Nyckeln till en bra kreativ ansökan är just att den ska vara unik, men det kan inte skada att inspireras av andras lyckade försök.
Allt fler prövar på udda sätt att få jobb
Udda ansökningar som gick hem
• Tom McAllister gjorde en serietidning med sig själv som superhjälten "Brandman" och fick ett jobb som marknadsförare.
• Hal Thomas designade ett tidningsomslag som beskrev de framtida framgångar som ett företag som anställer honom kan vänta.
• Eric Romer rakade huvudet i en video och fick jobb. Tjänsten var som marknadsförare till ett företag som säljer rakhyvlar för huvudet.
• Alec Brownstein fick jobb genom att köpa upp nyckelord från Google. När reklambyråchefer googlade sig själva hittade de hans jobbansökan.
• Spelgurun Tim Schafer var en föregångare då han redan på 1980-talet utformade sin ansökan som ett manus till ett äventyrsspel.