Ett tips till dig som måste jobba när alla andra är lediga – sitt ute om du har möjlighet.
Får du ta del av solen och värmen känns det inte lika tungt att inte vara ledig. Och kan du
inte ta med dig jobbet ut så kan du alltid äta lunchen ute i det fria.
Foto: Foto: Scanpix

Så överlever du när alla andra är lediga

Publ. 2010-06-16 07:00
 
 

Jobbar du när alla andra har semester i sommar? Motivationen ligger sällan på topp när solen skiner  Men du kan också dra nytta av situationen. Här är 6 bra tips.

1. Dela upp dagen i korta pass

UPPDELNING. Det är svårt att hålla koncentrationsförmågan på topp om du jobbar länge med samma sak. Prova att dela in dina arbetsdagar i halvtimmes- eller kvarts­pass. Sätt upp ett mål för varje pass. På så vis får varje stund på dagen ett tydligt syfte.

2. Hitta motivationen

ÅTERSKAPNING. Fundera över vad som senast motiverade dig på jobbet och se vilka strategier och ingredienser som fanns med då. Går dessa kanske att återskapa även nu?

3. Samla kraft inför hösten

OMVÄXLING. Betrakta dessa jobbdagar som en möjlighet att få omväxling från det avkopplande, men ibland också lite väl intensiva sol­dyrkandet och umgänget med släkt och vänner. På jobbet kan du fylla på energidepåerna.

4. Dra nytta av lugnet

UPPRENSNING. Tempot är förmodligen betydligt lugnare än vanligt på kontoret. Det är ett utmärkt tillfälle att sortera på skrivbordet, gå igenom obesvarade mejl och ta tag i "dåliga samveten" som samlats på hög under våren.

5. Gör ett personligt bokslut

SAMMANFATTNING. Blicka tillbaka på våren som gått. Skriv ner vad du upplevt som mest positivt och vilka prestationer du varit mest stolt över. Sätt gärna upp mål för hösten.

7. Utnyttja solens strålar

PICKNICK. Har du möjlighet att flexa så börja lite tidigare så kan du sluta tidigare. Ta med en filt och en lätt picknickkorg och så fort arbetsdagen är slut kan du bege dig till närmaste park.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet