Är du ansvarstagande, positiv och flexibel? Då är du en arbetsgivares dröm.
Fackförbundet TCO har med hjälp av Statistiska Centralbyrån tagit reda på vilka egenskaper arbetsgivare tycker är viktigast hos en jobbsökare.
De har också listat vilka intryck som är mest avskräckande, där hamnar "oengagerad" i topp.
Självförtroende är viktigt för att över huvud taget våga ge sig ut och kontakta företag om jobb, men det är ingen egenskap som rankas som viktig. Bra självförtroende hamnar längst ner på listan med positiva egenskaper och dåligt självförtoende längst ner på listan med dåliga.
För dig som söker jobb är det också viktigt att komma ihåg att det här är ord som knappast är unika i en jobbansökan. Vill du öka chanserna är det viktigare att visa prov på att du är ansvarstagande och flexibel än att skriva ner orden i ditt personliga brev.
Egenskaperna som rankas högst när du söker jobb
Vilka egenskaper är viktigast hos den som vill anställa?
1. Ansvarstagande
2. Positiv
3. Flexibel
4. Initiativtagande
5. Lojal
6. Självständig
7. Stresstålig
8. Ambitiös
9. Strukturerad
10. Bra självförtroende
Vilka intryck hos en arbetssökande har störst negativ betydelse för er vilja att anställa?
1. Oengagerad
2. Negativ
3. Slarvig
4. Ovårdad
5. Osjälvständig
6. Ostrukturerad
7. Dåligt påläst
8. Stressad
9. Framfusig
10. Dåligt självförtroende