Adidas tjänar miljarder på fotbolls-VM, men många fotbollar görs fortfarande av barn och underbetalda i tredje världen.
Snacket runt årets VM-boll Adidas Jabulani har mest handlat om hur den uppför sig i luften och i målvaktens handskar. Brassestjärnan Robinho har antytt att den som designat den aldrig spelat fotboll.
Men även organisationen International Labour Right Forum har synpunkter. I en rapport beskrivs förhållanden i fotbollsfabriker i Kina, Pakistan, Indien och Thailand där merparten av världens fotbollar tillverkas.
Under VM 2006 ökade Adidas omsättningen med 6 miljarder kronor och med ett pris på över 1 000 kronor för VM-bollen finns det inget som tyder på en annorlunda utveckling detta VM.
Samtidigt tjänar arbetarna i den fabrik i Pakistan där Adidas tillverkar billigare varianter av VM-bollen Jabulani ungefär 22 kronor om dagen, enligt rapporten. Det innebär att de skulle behöva jobba nästan två månader för att ha råd att köpa den officiella matchbollen.
ILRF vittnar också om kinesiska bollfabriker där arbetare jobbar 21 timmar om dagen under högsäsong och barnarbete på åtminstone tre fabriker i Pakistan.
Två månadslöner för att köpa matchbollen
Publ. 2010-06-24 11:46