Dansk jobbsajt varnar för att dina e-postmeddelanden kommer i orätta händer under semestern.
Foto: Foto: Stock.xchg

Vem läser din jobbmejl när du är på semester?

Uppd. 2010-06-29 10:11
 
 

Vem läser din jobbmejl när du har semester? Nu varnar Danmarks största jobbportal för nyfikna chefer som läser anställdas e-post.

Jobbportalen.dk varnar för att dina kärleksbrev och – kanske ännu värre – svar på jobbansökningar kan bli lästa när du är på stranden.

Många företag har en policy att anställdas e-post skickas vidare till kolleger eller chefer och varje sommar hamnar anställdas e-post i orätta händer, enligt Jobbportalen.

Grunden till problemet är att jobbmejlen används till allt möjligt, menar Sebastian Zabala, säkerhetsexpert på Panda Security.

 – Vi har ett konstigt förhållande till jobbdatorn. Det är ju egentligen ett arbetsredskap, men används mycket till privata ärenden. Det bästa sättet att undvika pinsamheter är att ha en privat e-postadress som används till allt utanför jobbet.

Ofta har den som får sina mejl eftersända gått med på upplägget – men kanske glömt bort att han eller hon har en bevakning på en jobbsökarsida som visar att man söker nytt jobb, eller har en skvallrig mejlkonversation på gång.

– Innan du går på semester, kolla vad du har igång som inte är passande. Flytta över allt till din privata mejl om det är möjligt, säger Sebastian Zabala.

Tomas Lundin

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet