Catharina Sjögren på Coach Effect använder knep från reklambyråbranschen,  som att man ska marknadsföra sig själv som en produkt – till exempel tandkräm.
Foto: Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Tänk dig att du är en tandkräm

Publ. 2010-07-01 09:17
 
 
Tänk som en reklambyrå för att öka din chans att få jobbet. Att sälja sig själv i en jobbansökan är ungefär som att marknadsföra en tandkräm.

Med 15 år i reklam- och marknadsföringsbranschen driver nu Catharina Sjögren sitt eget företag där hon hjälper jobbsökande att få napp med vad som kan kallas för ”reklambyråmetoden”.

Jobbsökarens utmaning, menar Catharina Sjögren, kan jämföras med den utmaning en reklambyrå ställs inför när den ska marknadsföra en produkt, exempelvis en tandkräm.

Hur ska kunderna fås att välja den ena tandkrämen framför den andra? Båda kan säkert göra tänderna rena. Det handlar om att skapa en upplevelse, menar hon. Alltså, varför ska rekryteraren välja dig framför någon annan som har samma eller liknande kunskaper och egenskaper?

Det gäller att vara kärnfull.

– Var tydlig med vad du kan tillföra. Visa tydligt hur du kommer att bidra positivt till företaget, utifrån det som är viktigt för den aktuella tjänsten.

– Du har högst 30 sekunder på dig att fånga rekryterarens intresse.

Ta även fasta på de nyckelord arbetsgivaren använder sig av.

– Företaget ska i princip kunna bocka av de kriterier de söker i din ansökan, precis som på en checklista, säger Catharina ­Sjö­gren.

3 säkra reklambyråmetoder

1. Påverka hur du uppfattas
En reklambyrå vet att ”köpbeslut” inte handlar om fakta utan om perception, alltså den upplevelse som skapas hos mottagaren. Ställ dig frågan: Hur vill jag uppfattas av rekryteraren, och hur kan jag bidra till skapa den upplevelsen?

2. Väck intresse direkt
Tänk dig två olika reklamannonser: (1) En annons med en rubrik som väcker din nyfikenhet och några träffsäkra meningar. (2) En annons med väldigt mycket fakta, långa meningar och en fullspäckad A 4- sida med text. Tror du det gäller ansökningar?

3. Transformerande nyckelord
Att kommunicera en produkts egenskaper är inte alls lika starkt som att berätta om den transformerande inverkan som dessa egenskaper har.
 
Kristian Borglund

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Enligt Metrojobbs coach Magdalena Lundeén så gör alldeles för få arbetssökande en grundlig research av arbetsgivaren.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Johanna Wadsten, rekryterare på Studentwork, avslöjar vad som imponerar på henne på jobbet.

Här finns jobben du kan få direkt

Här finns jobben du kan få direkt

Är gymnasiet äntligen avklarat? 13 års pluggande förbi? Alla längtar inte efter tjocka kompendier och tentaångest så fort studentmössan är kastad.

Fler artiklar inom Söka jobb