Har du en affärsidé som ligger och gror under ytan? Gör något åt det på en gång. Metro har tipsen för att blixtstarta dina drömmar.
Marcus Carlsson jobbade som fotograf när han fick idén till en egen produkt.
Till skillnad från att lägga idén åt sidan – som många av oss reflexmässigt ofta gör – valde han att trampa gasen botten.
Marcus Carlsson hade aldrig gjort en egen produkt förut, och visste ingenting om produktion av ergonomiska produkter, materialval, tillverkning, distributionskanaler och återförsäljarnätverk.
Men han visste att han drabbats av musarm och provisoriskt löst detta genom att stötta sin handleder med två snusdosor – och ur detta fött idén till "Ergopucken".
Han satsade fullt ut. Fotografkarriären lade han på hyllan så länge.
Med laserfokus grävde han fram relevant, nödvändig information.
– Internet är fantastiskt. Jag sökte upp fabriker, tittade på material, besökte företag i Stockholm, klämde och kände och letade upp de största distributörerna i Sverige och ställde en massa frågor.
För att få ut sin produkt på marknaden så snabbt som möjligt lät han ingenting dra ut på tiden:
– När en leverantör sa att de skulle återkomma, ringde jag tillbaka inom 2-3 dagar om de inte hade hört av sig. Det är viktigt att ligga på om man vill få resultat.
Ett halvår tog det för Marcus Carlsson från idé till etablerling på marknaden. Kanske går det ännu snabbare för dig?