Foto: Foto: Getty/ Montage

Här är Metroläsarnas värsta kickoff-minnen

Publ. 2010-08-19 08:55
 
 
 
Foto: Gustav Gäll
 

För många anställda är kickoffen synonym med, och en ursäkt för, party och fest, fast det många gånger finns en helt annan tanke från chefens sida.

Mimmi Dahlström
 
Mejla metrojobb
 
Mer på metrojobb.se
 

Dags för kickoff – avspark. Men ofta blir det i stället – skrevspark.

Metro bad läsare att mejla in sina värsta kickoff-upplevelser.  En kvinna skriver:

"Högste hönset gick upp på scenen och hälsade välkommen med ’Skål ta mig f-n gubbar!’. Sedan gick han loss på alla unga, kvinnliga vikarier. Vi hade full sjå att hålla den överförfriskade chefens tassar borta från våra rumpor och urringningar. Det var inte kul."

En annan berättar:
"Dagen efter kvällen före – av 14 deltagare satt sex kvar i lokalen klockan 10, grå i synen och bakfulla som troll. En låg utanför och sov. En var på sjukhus efter att ha ’råkat’ sparka in en ruta."

– För många anställda är kickoffen synonym med, och en ursäkt för, party och fest, fast det många gånger finns en helt annan tanke från chefens sida.

Det säger Mimmi Dahlström på Äventyrens Ö. Hon har varit med om "någonstans mellan 1 500-2 000" kickoffer under sina 25 år som event- och kickoffarrangör.

Hon ger tipset att göra kickoff:en till en fördel i karriären.
– Kickoffen är en chans att visa upp mer av sig själv och sina egenskaper.

Anställda på ett äldreboende har avspark på Äventyrens Ö. Anställda på ett äldreboende har avspark på Äventyrens Ö.
Foto: Gustav Gäll
 

3 tips: Så kickar du dig uppåt

1. Visa dina bättre sidor.
Många kickoffer är upplagda så att du och kollegerna ska få se nya sidor av varandra. Du kan vinna på att visa upp starka sidor och förmågor som du inte får använda så mycket i arbetet. Och passa på att knyta kontakter och prata med kolleger du inte pratar med annars.

2. Köp chefens syfte.
Om chefen har styrt upp ett särskilt kickoffprogram som syftar till att du och dina kolleger ska bli effektivare, är det ingen bra idé att själv ha inställningen att ni är där för att ha kul och festa. Olika agendor kan vara fullständigt förödande för din karriär. Ta reda på syftet – i förväg.

3. Lugnt med alkohol.
Det egentligen så självklart att det inte behöver sägas. För många glas kan få dig att säga och göra saker som du ångrar djupt morgonen därpå. Tänk på att ni är där på arbetstid, så de vanliga uppförandekoderna gäller.

Källa: Mimmi Dahlström, kick off-arrangör, Äventyrens Ö.

Kristian Borglund

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet