Foto: Foto: Getty/ Montage

Här är Metroläsarnas värsta kickoff-minnen

Publ. 2010-08-19 08:55
 
 
 
Foto: Gustav Gäll
 

För många anställda är kickoffen synonym med, och en ursäkt för, party och fest, fast det många gånger finns en helt annan tanke från chefens sida.

Mimmi Dahlström
 
Mejla metrojobb
 
Mer på metrojobb.se
 

Dags för kickoff – avspark. Men ofta blir det i stället – skrevspark.

Metro bad läsare att mejla in sina värsta kickoff-upplevelser.  En kvinna skriver:

"Högste hönset gick upp på scenen och hälsade välkommen med ’Skål ta mig f-n gubbar!’. Sedan gick han loss på alla unga, kvinnliga vikarier. Vi hade full sjå att hålla den överförfriskade chefens tassar borta från våra rumpor och urringningar. Det var inte kul."

En annan berättar:
"Dagen efter kvällen före – av 14 deltagare satt sex kvar i lokalen klockan 10, grå i synen och bakfulla som troll. En låg utanför och sov. En var på sjukhus efter att ha ’råkat’ sparka in en ruta."

– För många anställda är kickoffen synonym med, och en ursäkt för, party och fest, fast det många gånger finns en helt annan tanke från chefens sida.

Det säger Mimmi Dahlström på Äventyrens Ö. Hon har varit med om "någonstans mellan 1 500-2 000" kickoffer under sina 25 år som event- och kickoffarrangör.

Hon ger tipset att göra kickoff:en till en fördel i karriären.
– Kickoffen är en chans att visa upp mer av sig själv och sina egenskaper.

Anställda på ett äldreboende har avspark på Äventyrens Ö. Anställda på ett äldreboende har avspark på Äventyrens Ö.
Foto: Gustav Gäll
 

3 tips: Så kickar du dig uppåt

1. Visa dina bättre sidor.
Många kickoffer är upplagda så att du och kollegerna ska få se nya sidor av varandra. Du kan vinna på att visa upp starka sidor och förmågor som du inte får använda så mycket i arbetet. Och passa på att knyta kontakter och prata med kolleger du inte pratar med annars.

2. Köp chefens syfte.
Om chefen har styrt upp ett särskilt kickoffprogram som syftar till att du och dina kolleger ska bli effektivare, är det ingen bra idé att själv ha inställningen att ni är där för att ha kul och festa. Olika agendor kan vara fullständigt förödande för din karriär. Ta reda på syftet – i förväg.

3. Lugnt med alkohol.
Det egentligen så självklart att det inte behöver sägas. För många glas kan få dig att säga och göra saker som du ångrar djupt morgonen därpå. Tänk på att ni är där på arbetstid, så de vanliga uppförandekoderna gäller.

Källa: Mimmi Dahlström, kick off-arrangör, Äventyrens Ö.

Kristian Borglund

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet