Du har hört det förr: Om du vill få ett nytt jobb måste du sälja in dig själv. Men säljsnacket kan gå överstyr. Se här hur du undviker att bli "för mycket".
– Det kan definitivt bli "too much" när jobbkandidater vill göra intryck, säger Daniella Kallaris Ibis.
Hon var tidigare chefrekryterare på Poolia och jobbar nu som headhunter ihop med Cristofer Lavesson Eckermalm i egna företaget Like Consulting.
Det är framför allt två saker som du ska sälja på jobbintervjun: din kompetens och din personlighet. Båda aspekterna är viktiga – men personligheten är ofta det som väger tyngst i bedömningen.
– I lägen där en arbetsgivare tvingas välja mellan två kandidater med likvärdig kompetens, blir personligheten avgörande.
Olika rekryterare har olika gränser för vad de anser är "för mycket". En kandidat kan hamna i "Verkligen inte"-högen av en rekryterare och älskad av en annan.
– Själv gillar jag när kandidaterna har en hel del kaxighet, medan andra rekryterare kanske föredrar en mycket mer nedtonad attityd, säger Daniella Kallaris Ibis.
Så frågan om vad som är "för mycket" är egentligen än fråga om vem du har framför dig. Det viktigaste i konsten att ge ett starkt intryck är att först göra en snabbanalys av den du träffar.
– Se det som att rekryteraren lägger ribban. Innan du skämtar, fråga dig: Är det här en person man skämtar med?