Nybilsdoften är ingen slump. Tillverkarna styr noga hur de olika bilmärkena ska lukta.
Nybilsdoften – det är något man älskar eller hatar. Det är en distinkt lukt, en kombination av ännu icke stabila kemiska föreningar som frigörs från nya plaster, syntetiska biltyger, lim, vinyl och läder.
Som tur är arbetar biltillverkare hårt med att undanröja potentiellt farliga kemikalier och reducera giftiga lukter från sina bilar.
Volvo har stränga regler för att hålla nere halterna av ohälsosamma ämnen från luften i bilens material. Och de vill även att din bil luktar gott.
Hanna Sundqvist är en av nio medlemmar i Volvos ”näs-team” – ingenjörer som är ansvariga för att utvärdera lukter från bilma-terial.
– Vi försöker minska obehagliga lukter, berättar hon. Vi tolererar en viss nivå av lukt så länge den uppfattas som behaglig – en lukt vi vill ha i våra nya bilar, säger hon.
Audi satte samman sitt "näs-team" 1985, för att försäkra att träet i instrumentpanelen och tjurhudarna i sätena doftar fantastiskt. Och testerna är noggranna. Lädret klipps upp i småbitar och läggs i behållare som hettas upp till 80 grader och sedan ger alla sex professionella doftanalytiker sina omdömen.
Audis team analyserar mer än 500 olika komponenter från interiören i varje mo-dell – samt utvärderar den sammantagna lukten hos varje bil.
Liksom näsorna i parfymindustrin får inte bil- näsorna röka, äta vitlök, bära deodorant eller använda duschkräm när de arbetar eftersom det påverkar deras luktsinnen.
Men samtidigt som en del arbetar med att avlägsna lukter fokuserar andra på att skapa nya för att passa din körupplevelse.
Citroën har nio aromer att välja mellan till sina C3- och C4-modeller. Rinspeed presenterade sitt Sensokoncept 2005 som lugnade ner förarna med vanilj-mandarindoft och piggade upp med citrus-grapefruktdoft.
Peugeot har en rad dofter i sin 207- och 308-modell. Lite mer sofistikerat än en doftgran.