Tänk som en lobbyist på jobbet. Då ökar dina chanser att driva igenom dina idéer. Årets Lobbyist 2010 avslöjar knepen.
Helene Sigfridsson utsågs till "Årets Lobbyist 2010" av tidningen Resumé i somras.
Hon prisas för sin enastående förmåga att ge en röst åt ensamföräldrarna i Sverige genom jobbet som generalsekreterare för föreningen Makalösa föräldrar.
Principerna för att påverka med lobbying är desamma på en arbetsplats som på den politiska scenen, menar hon:
– En princip är att koppla sitt förslag eller sin fråga till vad beslutfattarna brinner för och tror på.
Hon ger ett exempel:
– Vad jag gjorde när jag träffade partiledarna inför valet var att trycka mycket på ”arbetslinjen” och om värdet av att jobba. På så sätt kunde de känna att vi pratade samma språk. Sedan beskrev jag det dilemma som våra medlemmar hamnar i: de vill jobba, men om de har jobb som kräver kvällspass kan de tvingas säga upp sig eftersom att barnomsorgen stänger klockan halv sex i fyra av tio kommuner.
Hur kan denna princip tillämpas på jobbet?
– Jo, det gäller att ringa in vad din chef eller vd:n tycker är viktigt först. Sedan trycker du på det, och visar hur ditt förslag går i linje med vad de vill.