En proffsig jobbsökarklädsel – förutom urringningen.
Foto: Foto: Getty

Den här urringngingen kan kosta dig jobbet

Uppd. 2010-10-05 12:48
 
 

En tajt topp med djup urringning kanske fungerar till fest – men på en arbetsintervju kan det göra att en kvinna får se sin chans till ett jobb gå förlorad.
 
En djup urringning eller alltför tajt topp på arbetsintervjun är det snabbaste sättet för en kvinna att gå miste om ett jobb, enligt en brittisk undersökning. En svart behå under en vit topp är inte heller någon bra klädsel om man är ute efter en ny anställning.

Undersökningen bland 2 000 arbetsgivare visar att en tredjedel av cheferna fattar ett beslut under de första 90 sekunderna av jobbintervjun och en passande outfit är därför viktigare än man kan tro. Hela 65 procent av cheferna säger dessutom att klädseln kan vara det avgörande i valet mellan två snarlika kandidater till ett jobb, skriver den brittiska tidningen Daily Mail.

– Spela säkert genom att bära väl sittande, strukna kläder i neutrala färger. Anställningsintervjuer är inte rätt tillfälle att prova dina mest avslöjande partykläder, tipsar Kieran How på det brittiska rekryteringsföretaget Eden Brown.

Män rekommenderas att undvika dåligt strukna skjortor, högt skurna byxor och slipsar med komiska motiv.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet