Mikael Håkansson grundade konsultbyråna Ugly Duckling och har lanserat begreppet "amöbaentreprenörer".
Foto: Foto: Kinga Lezanska Sjölin

"Amöborna " bryter mot alla normer

Publ. 2010-10-12 06:00
 
 

"Amöbaentreprenörerna" sprider sig i arbetslivet. Metro reder ut vad saken gäller med "pappan" till begreppet, Mikael Håkansson.

Amöbor uppstår kring en liten, liten cell och anpassar sig för att få näring från sin miljö.
Det var ur denna naturliga fallenhet som begreppet föddes:
– Tillsammans med Pernilla Lindörn-Prabert på Bryggeriet i Malmö satt jag och spånade kring hur nya branscher uppstår, till exempel skatebranschen som utvecklats från en subkultur. Vi kallade dessa branscher för amöbabranscher. Sedan dess har jag funnit att "amöba"är en ännu mer beskrivande koppling till hur jag själv, och många med mig, har börjat jobba, säger Mikael Håkansson, grundare till konsultbyrån Ugly Duckling, som "lanserade" begreppet för första gången under en paneldebatt på Almedalsveckan i somras.

Hur då? Hur jobbar en "amöba­entreprenör"?
– Vi amöbaentreprenörer följer inte de gamla normerna att man måste kategoriseras och specialisera sig, och vi drivs snarare av utmaningen i att skapa något nytt – och möjligheten att röra sig fritt – än att skapa en framgång genom att bli ett stort företag eller genom att samla pengar på hög.
– Vi gillar att ta oss an alltifrån små uppdrag till att göra egna satsningar eller göra projekt tillsammans med andra där vi allt blir en del av en större helhet.

Då är du amöbaentreprenör

Gillar det nya
Nyfiken på omvärlden Du gillar att se nya behov växa fram och gillar att testa nya saker. Du drivs framåt av utmaningar och utveckling i detta nya snarare än att söka trygghet, stabilitet. Att vara del i utvecklingen är mer motiverande för dig än att bygga stort.

Säger inte "kan inte"
Anpassning ledordet När en kund efterfrågar något som ligger utanför vad du normalt sysslar med kan du bemöta det genom att snabbt anpassa verksamheten, eller genom att börja samarbeta med en partner som kan erbjuda det som efterfrågas.

Bygger varumärke
Kan kommunicera Du rör du dig i nya vatten, så det krävs en del för att kunder och partners ska förstå och hänga med. Din business är en färskvara i större utsträckning än för en vanlig entreprenör, men du är bra på att kommunicera med sociala medier som viktigt verktyg.

 
Kristian Borglund

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia Dang sadlar om från politisk sekreterare till programmerare genom en snabbkurs på 3 månader.

Upp med händerna ur fickorna om du är man - här är kroppsspråket som hjälper dig i karriären

Upp med händerna ur fickorna om du är man - här är kroppsspråket som hjälper dig i karriären

Kroppsspråket säger lika mycket som dina ord. Så hur kan du använda det till din fördel i karriären?

Fler artiklar inom Karriär