Henrik Halmstrand är IT-konsult men ser sig numera lika mycket som affärsnamn.
Foto: Foto: Urban Brådhe

Så blir du mer bizniz – och gör succé på jobbet

Uppd. 2010-10-15 16:27
 
 

Visserligen var det IT-konsult som Henrik Halmstrand utbildade sig till. Men i verkligheten är han numera lika mycket affärsman, precis som så många andra på Sveriges arbetsplatser som numera förväntas bidra till att arbetsgivarens affärer utvecklas.

Henrik Halmstrand på IT-konsultföretaget Qbranch i Stockholm, ser det i dag som naturligt att vara affärsman på jobbet:
– Jag var inte medveten om det här när jag pluggade systemvetenskap på högskolan. Men man måste förstå vad som skapar affärer, att det handlar om mer än att utföra själva tjänsten.

Hur märks det att du är affärsman lika mycket som IT-konsult?
– Jag lyssnar mycket, upptäcker olika möjligheter för kunderna. När jag ser något som kan förbättras kallar jag till ett litet möte och går igenom: ”Om vi gör förändringen X så förenklar det x, y och z” och för att sälja det, gäller att känna till vad vi kan internt på företaget. Ofta blir kundernas svar: ”Jättebra, hur går vi vidare?” Meningen är att bli sedd som en resurs snarare än en kostnad.

Källa: Rolf Laurelli, lärare i konsten att göra affärer och författare till flera böcker i ämnet, bland annat boken ”Affärsmanna­skap”

Bli en affärsman i karriären

1. Fördelarna först
”Det finns mycket i ­vinst­skålen. När du tar ett större kommersiellt ansvar blir du mer betydelsefull i förhållande till kunden. Det kan leda till högre lön, att du klättrar upp i organisationen eller får en mer senior roll. Att betyda mer kan göra dig mer stolt i din yrkesroll.”

2. Attityden viktigt
”Många skyller på att de inte har tid att skapa ett mer betydelsefullt resultat, i tron att de inte hinner. Problemet handlar inte så mycket om tidsbrist som om attityd och inställning. Visa intresse för kunder och engagemang i uppgifter och människor, och frigör tid för aktivt affärsarbete”.

3. Förstå kundens behov
”Hjälper du verkligen din kund att finna de rätta lösningarna? Ställ frågor till kunden. Fråga dig vad som är av intresse. Lyssna efter idéer och efter centrala behov. Du bör lyssna på helheten och fråga dig vad du hör. Ha en  dialog med kunden. Det blåser liv i relationen.”

Kristian Borglund

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Ungefär 70 procent av alla jobb tillsätts genom rekommendationer. Rätt socialt umgänge kan alltså vara avgörande för karriären.

Upp med händerna ur fickorna om du är man - här är kroppsspråket som hjälper dig i karriären

Upp med händerna ur fickorna om du är man - här är kroppsspråket som hjälper dig i karriären

Kroppsspråket säger lika mycket som dina ord. Så hur kan du använda det till din fördel i karriären?

Fler artiklar inom Karriär