Kom på en bättre ursäkt än "en kyckling attackerade min mamma" om du vill smita från jobbet.
Foto: Foto: Scanpix

10 sämsta ursäkterna för att inte komma till jobbet

Publ. 2010-10-28 15:46
 
 

Tog det emot att kliva upp ur sängen i morse? Är chefen en plåga? Ta då inte lärdom från listan nedan.

Amerikanska CareerBuilder presenterade en lista på de absolut värsta ursäkterna som arbetsgivare fått från sina anställda. De falska ursäkterna är baserad på en undersökning, som visar att 29 procent av alla anställda har kokat ihop en vit lögn för att få stanna hem från jobbet, trots att de varit helt friska. 

Mer än 3 100 arbetsgivare och 2 400 anställda svarade på undersökningen, som också visade att 27 procent av arbetsgivarna uppgav att de genomskådar falska sjukskrivningar från sin anställda.

Här är listan

1. "En kyckling attackerade min mamma"

2. "Mitt finger fastnade i ett bowlingklot"

3. "Jag misslyckades med min hårtransplantation"

4. "Jag somnade igår när jag satt och jobbade, vilket ledde till att jag slog i huvudet i skrivbordet"

5. "En ko bröt sig in mitt hus så jag var tvungen att vänta på någon från försäkringsbolaget"

6. "Min flickvän kastade en snurrstol genom vardagsrumsfönstret"

7. "Jag kände mig sjuk igår runt femsnåret, på en bar"

8. "Jag kände mig inte speciellt smart idag"

9. "Jag var tvungen att klippa gräsmattan för att undvika en stämning från hem- och villaföreningen"

10. "Det var Thanksgiving igår, och jag har lyckats bränna fast munnen vid en pumpapaj"

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet