Går i graven när ingen vill driva dem. De unga vill hellre starta eget. Rekordmånga företag säljs.
Antalet osålda bolag ökar och på Swedbank ser man att färre unga vill ta över familjeföretagen.
– Många mindre företag har drivits av samma person många år och nu vill den andra generationen inte driva verksamheten vidare, säger Peter Borsos, kommunikationschef på Swedbank. Då ska företaget säljas, men det finns inte tillräckligt med köpare.
Hos Swedbank har antalet osålda företag ökat från 100 till 300 på bara tre år. Liknande tendenser syns hos Bolagsplatsen, som används av 90 procent av Sveriges alla företagsmäklare.
– Många tänker nog inte på att det finns en företagsmarknad, säger Peter Borsos. Man behöver inte starta upp något helt nytt när man har en verksamhetsidé, utan kan köpa ett redan etablerat företag och i stället utveckla det i sin egen riktning om det behövs.
Enligt en undersökning av Företagarna förra året planerar var fjärde svensk småföretagare att dra sig tillbaka under de kommande fyra åren. Detta skulle innebära att cirka 60 000 företag – eller 180 000 om enmansföretagen inkluderas – kommer att byta ägare eller eventuellt läggas ner de närmaste åren.