Pinsam stämning på kontoret dagen efter jobbpartyt? Inte om man har inställningen att det som händer på julfesten stannar på julfesten. Då blir den mycket roligare.
Foto: Foto: Istockphoto

Strunta i etiketten på företagets julfest i år

Uppd. 2010-12-01 14:08
 
 

Glöm vett och etikett på jobbets julfest. Det blir mer lyckat om du struntar i konventionen för en gångs skull.

Julen nalkas och med den även firmajulfester. Då jobbar också vett och etikettexperterna på högvarv.  Tänk si och gör så för att inte göra bort dig på firmans julfest, är budskapet de sprider i dessa tider. 

Glöm allt det! Är det fest så är det, menar Hans Olov Öberg, författare och förlagschef på Kalla Kulor.
– En riktigt lyckad firmajulfest är där alla har inställningen ”det som händer på julfesten stannar på julfesten”, säger han.

Hans Olov Öberg har också ett förflutet inom finansbranschen där han var yrkesverksam i 25 år. Under de åren har han deltagit i en hel del firmajulfester. 

I den högpresterande finansbranschen är relationen med de anställda känslig och viktig att vårda. Därför förväntar sig också de anställda att företaget drar på när det bjuds till fest.
– Julfester som är arrangerade med kärlek, respekt och kreativitet är de man bäst kommer ihåg och som varit mest lyckade, säger han.

Kärlek innebär att företaget inte snålar på mat eller dryck. Respekt att medarbetarna avsätter sin lediga tid att umgås med kollegor och chefer vilket går hand i hand med kreativitet – att bjuda på en välgjord fest.
– När alkohol kommer in i bilden måste man räkna med att det finns de som blir för berusade, precis som exempelvis kusinen på familjefesten blir. Behandla därför kollegor som du skulle behandla en överförfriskad kusin på familjefesten. Förlåtande med andra ord, säger Hans Olov Öberg.

Så blir festen lyckad

1. Låt kortet gå varmt. Satsa ordentligt på julfesten – är man inte beredd på att bjuda på god mat och massor av dricka kan man lika gärna låta bli. Att arrangera en julfest enbart som en rutin blir aldrig lyckat. Själ och hjärta ska vara med.

2. Avskild miljö. Håll helst festen på ett avskilt ställe en bra bit bort från stadens nöjesställen. Det håller ihop gemenskapen så länge man behöver. Se till att det finns skjuts in till stadskärnan vid en hyfsad tid.

3. Ha överseende. Det som händer på julfesten stannar på julfesten. Det är ingen bra idé att twittra eller facebooka bilder på receptionisten som hånglar med vaktmästaren eller säljaren som skäller ut chefen. Det är sådant som händer – men hela världen behöver inte veta det.

4. Bjud på dig själv. Har du gjort bort dig så bjud på det dagen efter.  Det är mer avväpnande än att smyga utefter väggarna och skämmas.  Som chef ska man inte heller ta det så blodigt om personalen gör bort sig på festen. Odla i stället en förlåtande kultur.

5. Chefen stannar. Chefen ska helst vara den som stannar kvar till sista stunden på festen. Smiter man som chef i väg tidigare från festen signalerar man samtidigt att man är den som jobbar mest. Och det är inte rättvist mot resten av personalen.

Mary Örnborg

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia Dang sadlar om från politisk sekreterare till programmerare genom en snabbkurs på 3 månader.

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Att ha en chefsroll innebär ett stort ansvar som inte lockar alla. Sedan finns det vissa chefer som aldrig borde ha blivit chefer från första början.

Fler artiklar inom Karriär