Ergonomen Annika Gladh visar hur man inte ska sitta.
Foto: Foto: Scanpix

Ställ dig upp på jobbet och gå ner tio kilo i vikt

Publ. 2010-12-06 16:32
 
 
Fem andra tips

• Ta trapporna.
• Placera skrivaren en bit bort.
• Ta promenadmöten.
• Ta pauser i arbetet.
• Sluta inte på gymmet men rör dig på jobbet också.

 

 Att stå upp och jobba är bra för både hälsan och och vikten. Du kan gå ner 10 kilo på ett år.

Ofta kan det vara svårt att hitta orken att gå och träna efter eller innan jobbet. Nu visar forskning på att några få träningspass inte är nog för att komma i form och leva hälsosamt.
– Oavsett om du motionerar ett par gånger i veckan så sitter många ner på jobbet åtta till nio timmar om dagen. Vi ser att de som sitter ner så mycket lever kortare och  blir överviktiga lättare, säger Mai-Lis Hellénius, livsstilsprofessor på Karolinska Institutet och överläkare på Livstilsmottagningen på Hjärtkliniken Karolinska Universitetssjukhuset.

I stället för att några få gånger träna hårt menar Mai-Lis Hellénius att de flesta underskattar den lilla rörelsen. Att göra mindre grejer men oftare. Ett effektivt sätt att gå ner i vikt är att helt enkelt stå upp och jobba.
– Antalet kalorier vi förbrukar är mycket högre när vi står upp än när vi sitter ned. Det kan handla om upp till tre gånger så många kalorier, säger Mai-Lis Hellénius.

Över en längre tid kan det ge resultat.
– På ett år kan det betyda 10 kilo i minskad kroppsvikt, säger Mai-Lis Hellénius.
– Att stå upp kräver mer muskler. Annars skulle vi ramla åt sidan eller helt falla ihop i en hög, säger hon.

Rickard Lindholm

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Är du på jakt efter det rätta jobbet inom vård och omsorg? Medrekmässan genvägen till din framtida karriär.

Psykologen: Därför är julstressen lika farlig som jobbstressen

Psykologen: Därför är julstressen lika farlig som jobbstressen

Du behöver inte gå skogspromenader och lyssna på fridfull julmusik för att vila upp dig ordentligt i jul.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Expertens tips: Så smygtränar du på jobbet

Expertens tips: Så smygtränar du på jobbet

Leila Söderholm har skrivit boken ”Smygträning” och menar att de små rörelserna i vardagen gör mer skillnad än vi tror.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Fler artiklar inom Hälsa