Så optimerar du enkelt dina karriärmöjligheter
Internetbaserade nätverket Linkedin ses allt mer som ett måste för den som vill optimera sina karriärmöjligheter.
Exempelvis underlättas spontanansökningar.
– Det är lätt att få fram en träfflista på alla i sitt nätverks nätverk som jobbar med till exempel HR-frågor i Stockholm, säger Linus Zackrisson, grundare av Minkarriär.se.
Nätverket är även en sjudande gryta för headhunting.
– Behöver jag få kontakt med automationsingenjörer i Skåne så får jag snabbt fram en lista. Och om jag vill veta vilka i mitt nätverk som jobbar på Ikea kan jag se det också.
Boontariga Pipatanangura, vd på Workmint.se, ger det här rådet:
– Lägg till alla dina jobbrelaterade kontakter, inklusive rekryterare du har träffat. Genom nätverkskontakter kan du snabbt få en dörröppnare, som: ”Jag såg via vår gemensamma kontakt Mats Andersson att du söker en säljare.”
Christian Ronnerstam, 21, som jobbar som creative director, har haft stor nytta av sin profil:
– Många uppdragsgivare har använt min profilsida för att se vad jag har för erfarenheter och referenser. Jag har även kontaktats via Linkedin av företag som sett hur andra uppdragsgivare har rekommenderat mig.
Christian Ronnerstams tips: Så får du ut mer av Linkedin
Låt din personlighet skina.
Lägg vikt på att vara personlig, visa vem du är på ett professionellt sätt, men låt dig inte luras av formalitetens grå ton. Vi är människor, inte en profil på en hemsida eller ett formulär. Se till att låta din personlighet skina när du beskriver dig själv.
Kom ihåg att fånga in rekommendationer.
Lägg tid på att rekommendera personer du har arbetat med, det resulterar ofta i att du får en rekommendation tillbaka, men kom ihåg att alla inte tänker på att de kan skriva en rekommendation, se därför till att våga fråga om det är möjligt.
Våga nätverka!
Syns du inte, finns du inte. Sökfunktionen i Linkedin finns av en anledning. Börja med att koppla samman de du arbetat med tidigare och se om du kan knyta några nya kontakter genom dem, men var heller inte rädd att kontakta nya personer inom samma bransch som du.