Foto: Foto: Ola Gustavsson

2009 ska chefen vara en riktig mjukis

Publ. 2009-01-14 18:22
 
 

 En av  jobbtrenderna 2009: Mjukare chefer.
– Cheferna blir mer lyssnande i sin roll, tror jobb­trendspanaren Magnus Dalsvall.

Är din chef ofta upptagen i möten, budgetanalyser, pro­jektarbeten och planering?
Nu, 2009, spås chefens roll förändras.
– Många chefer ägnar 80 procent av sin arbetstid åt administrativa sysslor i stället för att leda. I branschen har det pratats länge om att en förändring måste ske, och jag tror att 2009 blir året då man börjar gå från prat till handling, säger Magnus Dalsvall på HR-akuten. Efter 20 år som personalchef på företag som Telia och BP ägnar han sin tid åt att analysera, diskutera och föreläsa om trender inom personalområdet.
Vad utmärker ”mjukisledarskapet”?
– Mycket mer närvaro i medarbetarnas vardag.
I stället för att lägga tiden på administration kommer 80 procent att användas till att lyssna på medarbetarna och coacha dem att utveckla både sin egen och företagets potential.
Han nämner ett uttryck som det surras om just nu:
”Proud people perform”. Stolta människor presterar.
– Det är ett av flera tecken på att en förändring är på gång. Det är en motreaktion på löpande band-trenden vi har haft de senaste åren, där företagen har haft mycket fokus på att skapa nästan robotiserade processer med enkla rutiner och så lite spilltid som möjligt. På sikt trivs inte folk att jobba så.  Arbetsmetodiken liknar industrins löpande band-principer.
Alternativa arbetsmodeller vinner nu mark.
– Företag börjar återupptäcka att många medarbetare presterar bättre i en dynamisk arbetssituation.
Det är i den dynamiken mjukischefen blir en nyckelspelare.

3 trender:Så förändras jobben 2009

 Mer medarbetarskap
”Medarbetarskap” bygger på  att vi är varandras arbetsmiljö,  beroende av varandra för att skapa gemensam framgång. Frågor som ”Vad tänker du själv göra för att få både dig själv och dina kolleger att fungera optimalt på jobbet?” blir centrala på kurser framöver.

Fokus på värdet du tillför
Är du bra på att skapa personlig relation med kunderna? Få dem att komma tillbaka ofta? Ta fram idéer? Grattis, för det blir vanligare att arbetsgivare ser till dina färdigheter än utbildning och cv.

Attraktiva arbetsgivare blir magneter
Företag som trots krisen bestämmer sig för att vara en attraktiv arbetsgivare – med bra arbetsvillkor – blir magneter på arbetsmarknaden. Det är dit talangerna och kompetensen kommer att söka sig.
Inte till företag med den svagaste personalpolitiken.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet