Chef? Akta dig för att ha en kelgris

Uppd. 2008-10-20 20:56
 
 
 
ett samarbete med Shortcut och Campus – hjälper dig att ligga steget före i arbetslivet. 
 
ett samarbete med Shortcut och Campus – hjälper dig att ligga steget före i arbetslivet.
 
 

Bilmärken, resmål och glassar – vi har favoriter när det gäller det mesta.
Är du chef gör du bäst i att inte favorisera någon, annars kan du få stora problem på halsen.


På många svenska arbetsplatser har cheferna sina favoriter, personer som kanske får högre lön, mindre arbetsbörda och bättre karriärmöjligheter än kollegorna. Det här är ett stort organisatoriskt problem, menar Anders Larson, vd för managementföretaget Pro Science Befor.
– Chefer har både uttalade och outtalade favoriter. Vi tenderar att se vissa människor som jämlikar och de blir ofta favoriter.
Vilka problem kan det orsaka?
– Om det blir alltför tydligt att en chef favoriserar några, eller förbättrar karriärvägarna för vissa, skapas olika grupper som kan hamna i konflikt. Det blir ingen bra situation för organisationen.
Är det inte naturligt att man tycker bättre om vissa människor?
– Jo, men det gäller att man i så fall döljer det. Man får se det ur ett professionellt perspektiv. Du har ansvaret för att få alla att sträva åt samma håll. Om du har favoriter får du förmodligen inte med dig alla. Det måste finnas tillit till chefen, menar Anders Larson.
Finns det någon ledartyp som är mer benägen än andra att ha favoriter?
– Enligt min erfarenhet är det framför allt så kallade psykopatiska ledare som har favoriter. Där gynnar chefen vissa personer så länge de inte opponerar sig mot honom eller henne. Dessutom kommunicerar sådana chefer inte i grupp utan enskilt, vilket leder till organisatoriska problem.

5 tips Så undviker du att favorisera någon

Anders Larson, vd för Pro Science Befor, ger sina fem bästa tips:

1 Var tydlig och rak i kommunikationen mellan dig som chef och dina medarbetare.

2 Var förutsägbar. Dina medarbetare ska veta vilka värderingar du har och hur du tänker.

3 Använd din professionalitet. Se till att inte blanda in dina privata åsikter, det vill säga ha en personlig integritet.

4 Var uppmärksam på om någon försöker bli din favorit. Styr upp detta med din professionalitet.

5 Fördela gemensamma arbetsuppgifter till alla medarbetare. Det får inte bli så att de enkla, prestigefyllda och stimulerande uppgifterna lämnas till någon eller några speciella personer varje gång.

Samma sak gäller med de uppgifter som inte är utmanande eller uppfattas som tråkiga, se till att dessa fördelas bland alla medarbetare.
 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet