Ulrika Engellau, 25, började sitt jobb som PR-konsult på Golin Harris i Stockholm för knappt två månader sedan. – Jag försökte ha ett öppet sinne och tänka positivt. Jag var inställd på att det var kul att börja jobba. Nu känner jag att jag börjar komma in i jobbet.  
Foto: Foto: Henry Lundholm

Starta nya jobbet rätt

Uppd. 2008-10-02 01:44
 
 
I samarbete med Shortcut och Campus – hjälper dig att ligga steget före i arbetslivet.
 
I samarbete med Shortcut och Campus – hjälper dig att ligga steget före i arbetslivet.
 
Metro rekommenderar
 

Grattis, du fick jobbet! Snart kommer du att kliva in på din nya arbets­plats och träffa alla nya kolleger. Det kan vara ­nervöst, men om du är mentalt förberedd går det betydligt lättare.

Det är möjligt att förbe­reda sig inför den första dagen på sin nya arbetsplats. Det säger psyko­logen Monica Rehnberg-Eriksson.
– Men det är klart att man alltid är lite skakig när man ska börja på ett nytt jobb. Man har många krav och höga förväntningar på sig själv. Man undrar samtidigt vad den nya ­arbets­givaren har för förväntningar. Det gäller då att tänka att man ska ligga lite lågt, att inte vara så pushig, men att samtidigt vara öppet frimodig.

Ulrika Engellau, 25, började sitt jobb som PR-konsult på Golin Harris i Stockholm för knappt två månader sedan.
– Jag försökte ha ett öp­pet sinne och tänka positivt. Jag är verkligen glad över det här jobbet och tycker det är jättekul.

Första tiden är alltid jobbig och det tar ett tag att komma in i arbetet.
– I början var det roligt och spännande, men jag var jättetrött på kvällarna, helt virrvarr i huvudet. Nu känner jag att jag börjar komma in i jobbet och är inte lika slut. Jag börjar få mer rutin, även om dagarna ser väldigt olika ut. Jag är mer bekväm och hemma­­stadd, säger Ulrika
Engellau.

Monica Rehnberg-Eriksson säger att man ska ta på sig observationsglas­ögonen.

Vad använder man dem till?
– Man ska observera hur det känns på arbetsplatsen. Hur verkar klimatet, vilka personer verkar styra? Ska man fråga mycket eller blir man påträngande då? Vem verkar intresserad av att hjälpa mig? Man ligger helt enkelt lågt och försöker kolla av situationen. Man ska inte ha så höga ambitioner att passa in direkt, säger hon.

3 tips från psykologen

 
 

Känn av stämningen. Observera, få koll på vilka som styr och hur klimatet är. Känn av stämningen innan du kastar dig ut.

Klädseln är viktig, den skiljer sig mellan arbetsplatser.

Låt det ta sin tid. Ge det tid. Ofta tar det ungefär en månad innan man känner att ”jag går till mitt jobb”. Det tar 4–6 månader innan man kan jobbet.
 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet