Inte okej att gå barfota på kontoret

Publ. 2008-06-01 20:16
 
 
 

Med sommar och sol kommer svett. Och med svetten ”lökringarna” på jobbkostymen.

Men det är inte okej att ha casual friday hela veckan.
– Det är inte svalare att gå klädd i små, åtsittande kläder, säger folkvettsexpert Magdalena Ribbing.
– I varmare länder klär de sig inte alls så.

Behåll kostymen, men byt till en tunnare variant när termometern klättrar uppåt, är hennes råd.

Hillevi Börjesson på advokatbyrån Mannheimer & Swartling har inte varit med om att någon stövlat in på kontoret så oklädd att den skickats hem.
– Men killarna vill ju gärna ha shorts och det går bra om man inte har klient­möten, säger hon.

Är man osäker på hur det fungerar är det smartast att fråga chefen. Tumregeln är att lämna minikjolen och bermuda­shortsen hemma.
– Jobbar man på kontor måste man se till att ha kläder som inte verkar för fritidsaktiga. På vissa ställen kanske det är okej att ha träningsbyxor och vara barfota. Även om inte jag tycker det, säger Magdalena Ribbing.

Om kollegan luktar svett

Magdalena Ribbings tips:

• Be någon på kontoret som står personen nära att fråga om det inte är dags att köpa en ny deodorant.

• Ta in personen i ett rum och säg att den bör ta en dusch. 

• Lägg fram problemet som du skulle vilja att någon annan sa det till dig – hjälp till att föreslå en orsak till stanken exempelvis ny diet, dålig deodorant.

 
Moa Kärnstrand

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet