Inte okej att gå barfota på kontoret

Publ. 2008-06-01 20:16
 
 
 

Med sommar och sol kommer svett. Och med svetten ”lökringarna” på jobbkostymen.

Men det är inte okej att ha casual friday hela veckan.
– Det är inte svalare att gå klädd i små, åtsittande kläder, säger folkvettsexpert Magdalena Ribbing.
– I varmare länder klär de sig inte alls så.

Behåll kostymen, men byt till en tunnare variant när termometern klättrar uppåt, är hennes råd.

Hillevi Börjesson på advokatbyrån Mannheimer & Swartling har inte varit med om att någon stövlat in på kontoret så oklädd att den skickats hem.
– Men killarna vill ju gärna ha shorts och det går bra om man inte har klient­möten, säger hon.

Är man osäker på hur det fungerar är det smartast att fråga chefen. Tumregeln är att lämna minikjolen och bermuda­shortsen hemma.
– Jobbar man på kontor måste man se till att ha kläder som inte verkar för fritidsaktiga. På vissa ställen kanske det är okej att ha träningsbyxor och vara barfota. Även om inte jag tycker det, säger Magdalena Ribbing.

Om kollegan luktar svett

Magdalena Ribbings tips:

• Be någon på kontoret som står personen nära att fråga om det inte är dags att köpa en ny deodorant.

• Ta in personen i ett rum och säg att den bör ta en dusch. 

• Lägg fram problemet som du skulle vilja att någon annan sa det till dig – hjälp till att föreslå en orsak till stanken exempelvis ny diet, dålig deodorant.

 
Moa Kärnstrand

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet