Nästan hälften ljuger eller undanhåller viktig information vid en anställningsintervju. Det visar en färsk undersökning.
44 procent, alltså nästan hälften, av personalcheferna i svenska företag har erfarenhet av att kandidater ljugit eller undanhållit viktig information i en anställningsprocess. Detta visar en nyligen genomförd undersökning som InfoTorg gjort tillsammans med Stockholms Handelskammare.
34 procent har dessutom erfarenhet av att ha anställt personer som undanhållit relevant information som framkommit efter det att personen i fråga blivit anställd. Men trots adetta saknar en majoritet av företagen idag en tydlig policy för bakgrundskontroller vid rekrytering.
Undersökningen visar också att de flesta använder sig av traditionell referenstagning och begär utbildningsbevis, men bryr sig inte om att kontrollera andra delar som kan vara relevanta till exempel kreditvärdighet, konkurrerande företagsengagemang eller ekonomisk brottslighet.
– Oftast görs noggranna bakgrundskontroller med fler parametrar vid högre chefsbefattningar, men inte i samma utsträckning för annan personal. Bakgrundskontrollerna borde snarast anpassas till tjänstens innehåll än till titeln, säger Patrik Attemark, VD för InfoTorg, i ett pressmeddelande. Likaväl som det är olämpligt att en ekonomichef har trasslig privatekonomi, kan det vara ett problem att anställa kassapersonal med många betalningsanmärkningar.
Men hela 70 procent av de tillfrågade tror att kontrollerna kommer att öka de närmaste fem åren. Undersökningen visar också att många skulle vilja göra fler bakgrundskontroller än vad som görs idag. Till exempel svarade 30 procent av de som inte gör kreditupplysning idag, att de skulle vilja göra det, och hela 53 procent att de skulle vilja göra en kontroll av sjukfrånvaro via Försäkringskassan (mot endast 9 procent som gör det idag).
– Många ser ett behov av att göra fler typer av kontroller men var fjärde personalchef menar att man saknar rätt verktyg, fortsätter Patrik Attemark. Idag kan man få fram till exempel kreditvärdighet, inkomstuppgifter, ekobrott eller företagsengagemang sekundsnabbt genom webbaserade verktyg. Görs detta tidigt i processen, riskerar man inte heller att gå vidare med ”fel” kandidat till slutomgången.