Hel och ren räcker inte särskilt långt. I en hårdnande konkurrens mellan företag gäller det att ha personal som klarar av att bära upp varumärken.
– Estetisk kompetens blir allt viktigare, säger karriärcoachen Nina Jansdotter.
Hur du rör dig, för dig och ser ut – det är det som är estetisk kompetens.
– Det är viktigt att man hittar en stil som matchar företaget. Som anställd är man bärare av ett varumärke, säger Nina Jansdotter.
Enligt henne har den personliga stilen kommit att spela en allt större roll i takt med att fler jobb blivit serviceorienterade. Och i expanderande branscher är det viktigt för företag att skapa en egen nisch, och ha personal som passar den.
– Ska du jobba i en hipp coffeeshop kan du inte komma i en strikt kostym. Då blir det konstigt.
Med det yttre signalerar man att man är en del av de andra. Man måste få vara unik, men det unika måste gå att matcha.
Personer som ska på anställningsintervju brukar ofta fråga Nina Jansdotter om vad de ska ha på sig. För bara några år sedan var det ingen som reflekterade över det, säger hon:
– Då sa man att man skulle vara ”hel och ren”. Nu ska du förstå och matcha företaget med din stil och klädsel. Det är ett stort steg på bara några år.