Gör en insats för världen – medan stämpelklockan tickar.
Allt fler företag låter numera sina anställda vara volontärer med lön.
– Responsen från alla jag träffar är enorm. Många vill ha möjlighet att hjälpa någon samtidigt som man jobbar, säger Torbjörn Eriksson, marknadschef på Skandia och tonårsmentor på arbetstid.
– Många uppskattar att cheferna tänker bredare än att bara se vad som är mest effektivt kortsiktigt. Dessutom får ofta företaget ett bra rykte om man engagerar sig för andra, säger Tommy Borglund, etikexpert på Hallvarsson & Halvarsson.
Trenden att satsa betald arbetstid på frivilligarbete kommer från USA och Storbritannien. Klädföretaget Gap låter sina anställda volontera fem timmar om året, Timberland 40 timmar per år och anställd.
Torbjörn Eriksson, 54, marknadsområdeschef på Skandia, är en av de många svenskar som har möjlighet att göra något för andra under arbetstid. Han började sitt engagemang för fyra år sedan, när han efter ett föredrag av coachen Mia Törnblom bestämde sig för att bli mentor för unga som hade hamnat snett i livet.
– Jag ville göra en insats, vara ett vuxet föredöme, någon som kan lyssna utan att döma och få personen att tänka lite annorlunda.
Torbjörn lägger upp till två dagar i månaden på uppgiften, samtidigt som han klarar av sitt ordinarie jobb.
– Men det är inte alls något problem eftersom jag utvecklas och känner glädje inför det jag gör. Det kan jag sedan ta med mig till min arbetsplats.
Och visst finns det många vinnare.
– Min arbetsgivare får en medarbetare som mår bra på jobbet och får möjlighet att utvecklas på ett lite annorlunda sätt än vad som är vanligt på jobbet. Det är jag säker på att arbetsgivaren har igen mångdubbelt, säger Torbjörn Eriksson.