Får du obehag av att sälja? Carola Forssell var vd för ett IT-bolag och förväntades kontakta kunder. Men hon vågade inte.
Det gick så långt att Carola Forssell blev uppsagd från IT-bolaget på grund av rädslan. Det blev droppen.
Hon bestämde sig för att ta tag i sin säljskräck.
Hon fick ett nytt jobb – som säljare – och strävade efter att lära sig allt om hur man lyckas i yrkesrollen.
– Första tiden på mitt nya säljjobb skrev jag ner varje misstag jag gjorde. Med tiden samlade jag på mig många knep och skrev checklistor som mina kolleger också fick ta del av, säger Carola Forssell.
Hon trodde först att det räckte med att vara kompetent och bra på det man gör, så kommer kunderna av sig själva.
– Jag blev snabbt varse om att så inte är fallet
I dag driver hon ett eget företag och uppmuntrar andra att våga ta itu med sina säljrädslor.
– Alla medarbetare som har kundkontakter kan göra kunderna nöjdare och uppleva sig själva som mer kompetenta om de vågar tackla säljskräcken. När man tränar sig på att formulera den kompetens, de tjänster eller produkter man har att erbjuda utifrån ett kundperspektiv så får man ofta ett nytt perspektiv på företagets verksamhet och sin egen kompetens. Det kan öka självförtroendet.
Orsaken till mångas säljskräck är rädslan för att någon ska tacka nej till det man har att erbjuda.
– Säljskräcken kan bli ett hinder i karriären eftersom det kan bli svårare att avancera.
Om man exempelvis siktar på en chefsposition så är det ofta en absolut förutsättning att kunna göra affärer, säger Carola Forssell.