Jenny Palm hade tillfälligt ansvaret för en företagstidning. Dagen innan 44 sidor skulle skickas till tryckeriet råkade hon radera hela bildmappen på dataservern. Bilder från hela världen försvann. 
Foto: Foto: Petra Jonsson

Jenny strulade till det på jobbet – överlevde

Uppd. 2008-03-04 17:36
 
 

Tänk dig att du strular till det på jobbet. Rejält. Vad gör du då?

Göteborgaren Jenny Palm vet hur hon reagerade.
– Jag fick panik och stor­grät. Jag var helt säker på att jag skulle få sparken.

Exakt hur det gick till när hon råkade radera bildmappen på jobbets dataserver vet hon inte.
– Jag är så fipplig när det gäller datorer. Jag skulle säkert lyckas göra samma sak igen, säger hon själv­ironiskt.
– Jag var i chocktillstånd i två timmar. När en tekniker efter mycket möda kunde återskapa bilderna kunde jag andas igen. ”Jag tror att Micke behöver en kram från dig”, sa en kollega, och då tjöt jag ”Jaaaa, jag vill krama alla i hela världen.”

Att trampa i klaveret gör vi nog alla ibland. Konsekvenserna beror på hur vi hanterar krisen. Mattias Ronge, PR-konsult och vd på Ronge Kommunikation:
– Inse först att gjort är gjort. Erkänn sedan ditt fel utan att skylla ifrån dig. De flesta av oss är beredda att förlåta även ett stort misstag om man tar ansvar för det, säger Mattias Ronge.

Och visst. Jenny Palms kolleger förlät henne.
– Men kommentarer som ”Släpp inte in Jenny på servern” har jag ju fått höra.

Så gör du om du klantar till det

 
Illustration: Ola Gustafsson
 

1. Du har helt glömt bort att sammanställa den där viktiga rapporten till chefen. Om en timme behövs den på företagets stora kundmöte, men den tar minst tio timmar att få ihop.

Mattias Ronge: ”Så fort du förstår att du omöjligen hinner få fram rapporten – gå in på chefens rum och berätta. Förklara att du är hemskt ledsen och att det verkligen inte är okej. Stick inte huvudet i sanden. Fråga också ”Vad kan jag göra för att underlätta för dig inför mötet?” Erbjud dig exempelvis att snabbt skriva ner några punkter. Kom ihåg att ställa upp för chefen mer än du brukar efter en sådan här händelse, för att hamna på pluskontot igen.”

2. På en firmafest spårar du ur fullständigt, på en nivå att det är skäligt att ge dig en varning för ditt uppträdande.

Mattias Ronge: ”Viktigast att ta reda på är om du utsatte någon för något obekvämt eller olustigt, eller till och med gjorde otillbörliga närmanden.
I så fall behöver du prata med den personen öga mot öga. Be om ursäkt och stå för att ditt uppträdande inte var okej. Om du ’bara’ var full och inte har åsamkat något större lidande, då tycker jag att du kan använda dig av humor. Skriv ett mejl om ditt uppträdande och sluta med orden ”Jag ber om er förlåtelse – och en tub Alvedon.”

3. Du skickar ut ett intimt privat mejl som råkar gå ut till alla dina kolleger.

Mattias Ronge:  ”Det är ingen idé att hoppas att inte någon läste det. Här är humor den bästa vägen. Skicka ut ett mejl till med ett innehåll av typen ’… och om ni vill veta mer om mitt privatliv tar jag gärna en fika klockan 15. Jag står för kaffe­brö­det´.”

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet