Fredrik Lans (i vitt) och Ove Karlsson, jobbar som murare i Stockholm.
– Vi tycker att man först och främst ska betygssätta arbetsledningen, fast vi törs inte säga för mycket för då får vi sparken, säger Ove Karlsson.
– Nej, ska man börja rangordna folk, då blir det ett kontrollsamhälle, säger Fredrik Lans.

Nu ska anställda få betyg i uppförande

Publ. 2008-02-21 06:45
 

Storföretaget ABB ska betygssätta alla anställdas prestationer och beteenden. Betyg på jobbet är en växande trend på företagen.

Kraft- och teknikbolaget ABB ska börja betygssätta sina nära 9 000 anställda
i Sverige. De anställda får betyg på en skala från ett till fem för sina prestationer, hur de beter sig och hur de utför jobbet. Sifferbetygen ingår som en del i utvecklingssamtal som cheferna har med de anställda.

– Det kan kännas nytt och lite ovant, men jag tror att många kommer att uppskatta en större tydlighet, säger Suzanne Lagerholm, informationsdirektör på ABB i Sverige.

Beteendebetygen ska inte handla om vilken person man är.
– Det här handlar om hur man utför sitt jobb, säger hon.

I går berättade Metro om klädkedjan Zara som har en hård betygssättning på personalen och allt fler företag inför olika former av bedömningssystem.
– Det kommer mer och mer. Det bästa är om den anställdes samtidigt får sätta betyg på sig själv, säger Lennart Stenvall på arbetsgivarorganisationen Almega.

 

Är det bra att anställda får betyg på jobbet?


 

Experterna: Vilka konsekvenser får betyg på jobbet?

Anders Weihe, chefsjurist, ansvarig för arbetsgivarfrågor på Teknikföretagen:
– I grunden är det här positivt. Den anställde har rätt att veta utifrån vilka grunder lönen är satt. I svensk kultur finns en negativ laddning kring begreppet betyg.

Krista Loiske, ordförande fackklubben Unionen, ABB:
– Det är bra att de anställda får reda på hur arbetsgivaren betygssätter och att man kan diskutera det. Men risken att en bedömning blir godtycklig finns alltid och det finns alltid anställda som tycker att det här känns jobbigt.

Anki Udd, ledarskapskonsult, Ledarna:
– Det är oerhört viktigt att man som anställd vet vad det är som belönas, oavsett om det är som chef eller medarbetare. Det ska finnas tydliga lönekriterier, som är mätbara. Det är inte negativt i sig. Jag ser värdet i en minskad subjektivitet i lönesättningen.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet