Förskollärare är ett av Sveriges stora bristyrken.
Förskolan Stora Björn behövde inte leta på högskolan. De hittade rätt kompetens bland sina egna barnskötare.
Erika Gozon och Liselotte Hultin sitter i fikarummet på sin arbetsplats, förskolan Stora Björn i Bergsjön i Göteborg. De utstrålar en smittande entusiasm för sitt jobb.
De har, tillsammans med två andra medarbetare, deltagit i ett projekt för att vidareutbilda sig från barnskötare till förskollärare. Det kallas för ALV – aktionslärande validering – och innebär att utbildningen är knuten till arbetsplatsen. Teori ska omsättas i praktik.
– Metoden gör att hela arbetslaget samarbetar och lär sig. Allt blir direkt kopplat till barnen, säger Erika Gozon.
Projektet tog två år och började med att varje deltagares förkunskaper utvärderades, för att man på så sätt skulle kunna göra upp en individuell plan för studierna. De hade själva stort inflytande över hur kursen lades upp.
– Det passade mig jättebra. Alla lär sig ju på olika sätt, säger Liselotte Hultin.
Kraven för att få vara med i projektet var högt ställda. Deltagaren skulle vara utbildad barnskötare, ha minst tio års arbetslivserfarenhet samt gymnasiekompetens.
– Sedan gällde det att ha viljan också. Det var ett rätt tufft tempo eftersom vi jobbade samtidigt under hela studietiden, säger Erika Gozon.
– Ja, det gällde att ha bra stöttning från familjen, säger Liselotte Hultin.
De tycker att den största förändringen har varit deras sätt att tänka. De har fått en bredare och djupare kunskap och lärt sig att ifrågasätta.
– Vi har lärt oss att sätta ord på det vi egentligen redan visste och jag har växt som människa av det här, säger Liselotte Hultin.
En annan förändring har det blivit i lönekuvertet. Medianlönen för en barnskötare är 16 000 kronor i månaden, medan den för en förskollärare ligger på 21 000 kronor.
Deras förhoppning är att kommunen kommer att fortsätta med sådana här utbildningar för att attrahera fler till yrket.