Så får du koll på dina papper

Publ. 2008-02-04 07:36
 
 
Foto: Urban Brådhe
 
Läs mer
 

Hur kul är det att ha en hög med osorterade kompendier, föreläsningsanteckningar och gamla tentor liggande på skrivbordet? Lär dig arkivera – då blir du mer effektiv.

Om du har en smart arkiveringsmetod redan från början hinner högarna inte växa till sig. Det gör också att du kommer i gång snabbare när du ska ta itu med tentan, inlämningsuppgiften eller uppsatsen.

När Nina Rapp, 19, började på retorikkonsultprogrammet vid Södertörns högskola insåg hon snabbt att hon behövde få struktur på allt kursmaterial.
– Jag har alltid haft någorlunda ordning och reda och koll på mina papper, men när jag började på högskolan märkte jag att vi fick så mycket mer material än på gymnasiet. Där hade jag alla papper i ett kollegieblock, men på högskolan insåg jag att det behövdes ett mer utvecklat system för att det inte skulle bli kaos.

Hennes knep är att dela upp materialet och att bara ha med sig det nödvändigaste till skolan.
– Jag har två pärmar per kurs. Den ena går jag runt med.  Den uppdaterar jag dagligen så att den innehåller aktuella papper som jag behöver på föreläsningar och seminarier. I den andra samlar jag allt som hör till kursen men som jag inte behöver för tillfället. På föreläsningar släpar jag nästan aldrig med mig böcker, eftersom man oftast inte behöver dem då.

För att snabbare hitta i anteckningar och böcker använder Nina färgpennor.
– Jag skriver rubriker, brödtext och exempel i olika färger och gör noteringar i marginalerna.
Då blir det också lättare att följa med på föreläsningar och övningar, säger hon.

Och ordningen gäller inte bara papper och böcker.
– I datorn skapar jag olika mappar för varje kurs och delkurs, som jag döper så att de blir lätta att förstå och lätta att hitta.

En bra struktur hjälper en att snabbt hitta i kursmaterialet, men när kursen är över blir det också lättare att slänga det man inte behöver spara. För slänga bör man – särskilt papper. Ägna alltså lite tid åt att rensa upp både i datorn och i pärmarna efter att du klarat kursen. De flesta känner sig mindre stressade av att ha ett städat skrivbord – både i rummet och i laptopen.

6 tips för bättre ordning

Bestäm dig i förväg för hur du vill sortera ditt material – men var öppen för att förändra systemet om det behövs.

Tänk på att arkivera både fysiskt och elektroniskt studiematerial.

Försök att sortera material som du får under kursens gång, så att du inte måste ta tag i en stor pappershög eller drös med filer precis före tentan.

Använd olika pärmar eller block för varje kurs.

Dela upp ditt material så tydligt som möjligt. Använd pärmregister eller färgmarkeringar.

Släng det du inte behöver när kursen är slut.

 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet