Shake it, baby – bartenderyrket har blivit trendigt. – Den som blir bartender kan förvänta sig en rolig framtid, säger Mikael Landstedt, rektor på Stockholms barakademi.
Glassdrinkar som läxa och ett lektionsrum fyllt av spritflaskor i givakt.
– Bartenderskolan är en annorlunda men väldigt rolig utbildning, säger Kristina Ilke, 19.
Hon jobbar på V-Dalas bar i Uppsala, men hon ville komplettera sin arbetslivserfarenhet för att åka utomlands och jobba som bartender, kanske i Australien.
– Mina polare tycker att det är coolt att jag går bartenderskola, ja, kanske inte de hippa filosofistudenterna då. Det är tunga lyft och obekväma arbetstider, men det är också otroligt socialt, säger hon.
Bartenderyrket ligger bland tio-i-topp av 50 yrken som unga kan tänka sig, enligt årets Ungdomsbarometer. Intresset för yrket har ökat, kanske tack vare tv-seriernas glamourbild.
– Många tror att det här jobbet är en inkörsport till trendiga nattklubbar och till att bli kändis. När jag började i branschen för 23 år sedan såg jag inget av det där, säger Mikael Landstedt.
Han är den före detta barmästaren som 2002 startade Stockholms barakademi tillsammans med kollegan Peter Sellin. Det finns många andra liknande utbildningar, både i Sverige och utomlands. Mikael säger att han känner av konkurrensen.
– Eleverna lär sig blanda 160 olika drinkar, men de får även lära sig om alkoholskador och lagstiftning, säger Mikael Landstedt.
Elever som haft minst 80 procent på alla prov blir diplomerade bartendrar efter den fyra veckor långa utbildningen tillsammans med en veckas praktik. Många vill jobba vid Stureplan.
– Jag hör många som vill jobba på nattklubbar, men det är tufft och ett högt tempo. Där krävs det ofta rekommendationer för att få ett jobb. Men bartenderyrket är också att agera såväl psykolog som polis, säger Mikael Landstedt.
Det har Kristina Ilke märkt av på sitt jobb:
– Ibland kan jag bli trött på att höra gästerna dra samma skämt hela tiden. När jag häller upp öl och det skummar lite säger de ofta ”vad skumt” och blinkar. Då måste man ju skratta.
Fotnot: Ungdomsbarometern genomförs av Cosmos Communications.