Vinsterna kan bli stora på arbetsplatser där många röster får höras. 
Foto: Foto: SCANPIX

Bråka och få goda idéer

Uppd. 2008-01-22 09:20
 

Är du oense med med dina kolleger? Bra, då kan ni komma långt. På arbetsplatser där alla bara håller med bromsas kreativiteten.

Våga ryka ihop på jobbet. Stå för din åsikt och utmana kollegerna. Ett gäng fullt av ja-sägare bromsar de goda idéerna, visar forskningen.

– I heterogena grupper arbetar man bättre ihop än i homogena gäng, i alla fall i kreativa processer, säger Ingemar Torbjörn, professor i social- och organisationspsykologi vid Stockholms Universitet.

Men först måste man lära känna varandra och få förståelse för varandras olikheter.

– Samarbetet bygger på förtroende, då är det lättare att låta olika synpunkter komma fram.

Här gäller det att våga hävda vad man själv står för. Utan att dras in i nedbrytande gräl när man argumenterar. Undvik maktkamp och prestige, råder Ingemar Torbjörn.

– Det ställer krav på ett ledarskap som är både tydligt och tillåtande. I organisationer där det finns starka regler för vad man ska säga och tycka för att passa in, kommer de kreativa processerna av sig.

Ofta misslyckas företagen redan i rekryteringen. Många jobb har ett homogena arbetslag som delar värderingar.

– Det klassiska är att man vill samarbeta med människor som är lika en själv, säger Ingemar Torbjörn.

Vinsterna kan bli stora på arbetsplatser där många röster får höras. Idéer prövas, prisas och förkastas. Chansen att hitta en smart lösning ökar.

 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet