Dagens heta arbetsmarknad innebär att rekryterare är efterfrågade. En modern rekryterare ska gilla människor, men också ha näsa för affärer.
Bemanningsbranschen har ökat sin omsättning med 120 procent på tre år. Linda Borgström, 28, är anställd som rekryteringskonsult på det internationella företaget Hays Specialist Recruitment. Hon är en av åtta anställda på kontoret i Malmö. Hays inriktar sig på att rekrytera mellanchefer och specialister i Norden.
En tredjedel av hennes arbetstid går åt till att träffa kandidater.
– När jag intervjuar kandidater ställer jag öppna frågor om deras cv. Med egna ord får de bland annat motivera olika karriärval de gjort. Det säger mycket om deras personlighet och ambition.
Vad ger ett gott intryck?
– Min personliga åsikt om kandidaten spelar ingen roll. Mitt arbete är att matcha kandidaten med kundens kravprofil. Personligen vill jag inte att kandidaten svarar i sin mobil under intervjun eller pratar om irrelevanta saker.
– Man ska framhäva det positiva med sig själv, men även visa att man är medveten om det negativa.
Linda Borgström utbildade sig till personalvetare vid Lunds universitet. Men kunskap om personalfrågor räcker inte för att bli specialistrekryterare.
– Säljbakgrund är attraktivt. I jobbet ska jag aktivt sälja in mitt företag hos kunderna. När jag sitter på jobbet och ringer upp potentiella kunder handlar allt om att få komma ut på ett möte.
Förhoppningsvis leder det till en order.
– Som personalvetare lär du dig ingenting om att sälja, säger Linda.