Carina Englund, konsult på Sweco, med arbetskompisarna Madeleine Åsén, Doina Dan och Christoffer Bing. 
Foto: Foto: Christina Blom

Var inte rädd för att säga som det är

Publ. 2008-01-16 22:04
 
 

Att ta och ge kritik på jobbet är en stor utmaning för många av oss. 
Av rädsla för att bli missuppfattade eller att själv ta emot svidande kritik så avstår vi ofta från att ge feedback till våra kolleger.

Genom att lära sig knepen för att ge och ta emot feedback så kan man förbättra stämningen på jobbet och, som en bonus, lära känna sina kolleger bättre.
– Genom att betrakta feedback som en positiv resurs snarare än ett hot, vara tydlig med syftet och själv lära sig att ta emot kollegernas feedback så kan det leda till ökad arbetsglädje och en ärlig kommunikation kolleger emellan som i sin tur förebygger konflikter och skitsnack, säger

Charlotte Rudenstam, som håller kurser i konsten att ge feedback på jobbet och har skrivit boken ”Bättre relationer på jobbet”.
Carina Englund arbetar på expeditionen och servar de olika avdelningarna på konsultbolaget Sweco i Göteborg. Hon ger ofta feedback till sina kolleger.

Med tiden har kollegerna lärt sig att Carina vågar säga vad hon tycker och tänker. Hon tror att många tvekar inför att ge feedback till sina kolleger av rädsla för att såra eller att bli missuppfattad.
– Visst kan det kännas jobbigt de första gångerna man ger feedback, men om man tänker på hur man formulerar sig och alltid ger konstruktiv feedback utan att vara burdus på något sätt, så vinner både man själv och omgivningen i längden på att du vågar säga vad du tycker, säger Carina Englund.

Ge kollegorna kritik och uppmuntran på rätt sätt

Tala bara för dig själv när du ger feedback. Var specifik i din kritik och kritisera aldrig någons personlighet. Säg hellre ”Om du provar att hantera bokföringen på ett annat sätt så skulle det underlätta din vardag” än ”Du är ju verkligen ineffektiv när du hanterar bokföringen”.

Huvudskälet till att ge feedback är att man vill bidra
till kollegernas utveckling genom att komma med bra förslag. Om du är orolig för hur det ska tas emot, så förklara varför du vill ge feedback, exempelvis ”Jag tror att du skulle kunna utvecklas mycket om du lät mig ge dig lite tips på hur man bemöter kunder”.

Människor reagerar helt olika på feedback.
Träna dig i att ge feedback genom att börja med positiv kritik, exempelvis ” Du gjorde verkligen bra ifrån dig på måndagsmötet” eller ”Du har en inspirerande förhandlingsstil”. Därefter kan du stegvis övergå till att ge kritik som inte är odelat positiv.

Om personen som tar emot din feedback intar försvarsställning
och vill inleda en diskussion kring det så säg ”Jag ville bara bidra med lite feedback och hoppas att du uppskattar den. Jag tycker att vi sätter punkt för diskussionen här”.

Be chefen att introducera en gemensam policy för hur feedback ska ges. När alla är införstådda med syftet med feedback så känns det ofta betydligt lättare att dela med sig av konstruktiv kritik. De allra flesta uppskattar nämligen när feedback ges på rätt sätt. Och ett strukturerat sätt att ge feedback minskar risken för skitsnack avsevärt. Kanske kan ni ha en feedbackrunda som ett stående inslag på fredagsfikat.

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Ungefär 70 procent av alla jobb tillsätts genom rekommendationer. Rätt socialt umgänge kan alltså vara avgörande för karriären.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Att ha en chefsroll innebär ett stort ansvar som inte lockar alla. Sedan finns det vissa chefer som aldrig borde ha blivit chefer från första början.

Fler artiklar inom Karriär