Så blir du kvitt din prestationsångest

Publ. 2008-01-02 19:33
 
 
 
Metro rekommenderar
 
Mer på Metro.se
 
Beteendevetaren Linda Bodén blev av med sin prestationsångest genom att satsa på att ha roligt.
 
Beteendevetaren Linda Bodén blev av med sin prestationsångest genom att satsa på att ha roligt. Foto: Erland Segerstedt
 

Att ställa höga och ibland orealistiska krav på sig själv på jobbet är tyvärr inte helt ovanligt. Men du kan bli av med din prestationsångest. 

Strävan efter att passa in och överträffa andras förväntningar gör ofta att vi bränner ut oss själva.
Genom att konfrontera sig själv, sluta jämföra sig med andra och börja berömma sig själv kan man göra sig av med sin prestationsångest.
– Att ständigt överprestera och ställa extremt höga krav på sig själv är ett jättevanligt problem. En anledning till att vi utvecklas till perfektionister är det faktum att vi gärna vill bli omtyckta och känna oss kompetenta, säger karriärcoachen Evasanne Atterby Jungstedt.
Hon menar att det är varje individs ansvar att ta sig ur duktighetsfällan och att en nyckel till det är att värdera sig själv mer utifrån den man är än vad man åstadkommer.
– Arbetsgivare och kolleger uppskattar ofta att perfektionisten alltid satsar hundra procent och att de tar på sig fler uppgifter än vad som krävs. Om du ignorerar kroppens varningssignaler är risken stor att du bränner ut dig i din strävan efter att få bekräftelse och tillfredsställa andras, ofta outtalade, önskemål, säger Evasanne Atterby Jungstedt.
Beteendevetaren Linda Bodén lyckades ta kål på sin prestationsångest genom att fråga sig själv vad hon tycker är roligt och göra så gott hon kunde med de övriga uppgifterna.
– Det var inte lätt i början, men jag insåg efter en tid att ingen märkte någon skillnad, men jag själv mådde mycket bättre och hade mycket roligare. Jag har numera en mental, ibland också skriftlig, ”gjort-lista”, inte bara ”att-göra-lista”. Det får mig att hejda mig och se vad jag faktiskt gjort och kunna känna mig stolt över det, i stället för att stirra mig blind på det jag inte hunnit med, säger Linda.

Tips Så tar du dig ur duktighetsfällan

Fråga chefen vilka förväntningar som ställs på dig. Kolla vilka ansvarsområden du har och vad chefen betraktar som dina arbetsuppgifter. Ofta lägger vi ribban för högt.

Stanna upp och fundera
innan du lägger den där extra timmen på en rapport eller förbereder ett möte i flera timmar kvällen innan. Förväntar sig omgivningen att du anstränger dig så mycket och blir resultatet bättre?

Utmana dig själv
genom att våga göra något halvdant. Om du är van vid att göra allt perfekt är det bra träning att till exempel komma fem minuter för sent till jobbet en dag. Då tränar du dig i att stegvis dra ner på duktighetskraven.

Bli bättre på att berömma dig själv. Fira dina delmål och njut av känslan av när du åstadkommit något bra. Man måste inte alltid vara bäst på det man gör, ofta räcker det med att vara ”good enough”.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

5 tips: Så bemöter du en person som verkar stressad

Caroline Wiklund, stresspedagog på Unionen, berättar hur du kan hjälpa innan det leder till utmattningssyndrom.

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Experten svarar: Hur skiljer jag den ofarliga stressen från den farliga?

Caroline Wiklund på Unionen delar med sig av farliga stressymptom att hålla utkik efter.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Fler artiklar inom Hälsa