Så blir du kvitt din prestationsångest

Publ. 2008-01-02 19:33
 
 
 
Metro rekommenderar
 
Mer på Metro.se
 
Beteendevetaren Linda Bodén blev av med sin prestationsångest genom att satsa på att ha roligt.
 
Beteendevetaren Linda Bodén blev av med sin prestationsångest genom att satsa på att ha roligt. Foto: Erland Segerstedt
 

Att ställa höga och ibland orealistiska krav på sig själv på jobbet är tyvärr inte helt ovanligt. Men du kan bli av med din prestationsångest. 

Strävan efter att passa in och överträffa andras förväntningar gör ofta att vi bränner ut oss själva.
Genom att konfrontera sig själv, sluta jämföra sig med andra och börja berömma sig själv kan man göra sig av med sin prestationsångest.
– Att ständigt överprestera och ställa extremt höga krav på sig själv är ett jättevanligt problem. En anledning till att vi utvecklas till perfektionister är det faktum att vi gärna vill bli omtyckta och känna oss kompetenta, säger karriärcoachen Evasanne Atterby Jungstedt.
Hon menar att det är varje individs ansvar att ta sig ur duktighetsfällan och att en nyckel till det är att värdera sig själv mer utifrån den man är än vad man åstadkommer.
– Arbetsgivare och kolleger uppskattar ofta att perfektionisten alltid satsar hundra procent och att de tar på sig fler uppgifter än vad som krävs. Om du ignorerar kroppens varningssignaler är risken stor att du bränner ut dig i din strävan efter att få bekräftelse och tillfredsställa andras, ofta outtalade, önskemål, säger Evasanne Atterby Jungstedt.
Beteendevetaren Linda Bodén lyckades ta kål på sin prestationsångest genom att fråga sig själv vad hon tycker är roligt och göra så gott hon kunde med de övriga uppgifterna.
– Det var inte lätt i början, men jag insåg efter en tid att ingen märkte någon skillnad, men jag själv mådde mycket bättre och hade mycket roligare. Jag har numera en mental, ibland också skriftlig, ”gjort-lista”, inte bara ”att-göra-lista”. Det får mig att hejda mig och se vad jag faktiskt gjort och kunna känna mig stolt över det, i stället för att stirra mig blind på det jag inte hunnit med, säger Linda.

Tips Så tar du dig ur duktighetsfällan

Fråga chefen vilka förväntningar som ställs på dig. Kolla vilka ansvarsområden du har och vad chefen betraktar som dina arbetsuppgifter. Ofta lägger vi ribban för högt.

Stanna upp och fundera
innan du lägger den där extra timmen på en rapport eller förbereder ett möte i flera timmar kvällen innan. Förväntar sig omgivningen att du anstränger dig så mycket och blir resultatet bättre?

Utmana dig själv
genom att våga göra något halvdant. Om du är van vid att göra allt perfekt är det bra träning att till exempel komma fem minuter för sent till jobbet en dag. Då tränar du dig i att stegvis dra ner på duktighetskraven.

Bli bättre på att berömma dig själv. Fira dina delmål och njut av känslan av när du åstadkommit något bra. Man måste inte alltid vara bäst på det man gör, ofta räcker det med att vara ”good enough”.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Sökes: Vardagshjältar som vill hjälpa Stockholms medborgare

Sökes: Vardagshjältar som vill hjälpa Stockholms medborgare

Är du social, serviceinriktad och vill ha trevliga kollegor med hög kompetens? I så fall kan du vara rätt person för Kontaktcenter Stockholm som nu vill bli

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

Det kan vara svårt att gå tillbaka till full växel efter en avkopplande och rolig helg. Men det finns några enkla tips för att göra det lättare!

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Julen är en tid för att varva ner och umgås med nära och kära. Men många har svårt att ta ledigt från arbetet.

Är du orolig över att din kollega har alkoholproblem? Så hjälper du!

Är du orolig över att din kollega har alkoholproblem? Så hjälper du!

Det kan vara svårt se tecken på om en kollega lider av ett beroende. Sarah Demitz Helin, vd på Ljung & Sjöberg, ger sina bästa tips.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

För många börjar dagen klockan 08:00. Det betyder att man får gå upp med tuppen, vilket inte alltid är det lättaste.

Fler artiklar inom Hälsa