Synne Håkanlind har arbetat med medveten närvaro i 30 år. Den går bland annat ut på att ta in omvärldens intryck utan att stressa. 
Foto: Foto: Christina Blom

Lär dig fokusera mera på jobbet

Publ. 2007-11-19 19:44
 
 
Mer på metro.se
 
Övningar som du lätt gör på jobbet:

1. Känn in kroppens signaler. Stanna upp ett par minuter, slut ögonen och känn efter hur du mår. Iaktta dina tankar, lägg märke till dem, men låt dem passera utan att lägga någon vikt vid eller fundera vidare på dem. Ta några djupa andetag och bli uppmärksam på kroppens signaler och
ljuden omkring dig.

2. Träna upp ditt kroppsmedvetande. Sitt eller ligg bekvämt i ett tyst och lugnt rum. Blunda och andas lugnt.  Slappna av i hela kroppen och känn efter hur det känns i varje kroppsdel. Gå systematiskt igenom hela kroppen och känn hur kroppen blir tung och avslappnad. Försök stoppa
tankeflödet i hjärnan och var
i stället uppmärksam på sinnesintryck i din omgivning.

3. Ta en mikropaus. Stanna upp när du har det som stressigast eller känner för att koppla bort hjärnan en stund. Sätt dig ner, blunda och fokusera på att ta tio djupa, långsamma andetag. Fokusera på hur kroppen känns när du andas in och ut och koppla bort andra tankar. Sitt därefter kvar någon minut och vila och samla kraft. Gör gärna övningen flera gånger om dagen, så ofta du känner för det. 

 

Öka ditt fokus och prestera bättre med medveten närvaro på jobbet.

Medveten närvaro innebär att vara fokuserad på nuet och att till fullo behärska konsten att göra en sak i taget. Genom att du öppnar upp dina sinnen och är närvarande i nuet ökar din prestations- och koncentrationsförmåga och du känner dig mindre stressad, splittrad och obalanserad i vardagen.
– Medveten närvaro handlar om att träna upp sin här och nu-känsla. Det gör att man blir mer mottaglig för kroppens signaler och lär sig att ta in många intryck från omvärlden utan att låta sig stressas av det, säger yoga- och meditationsläraren Synne Håkanlind, som arbetat med medveten närvaro i drygt 30 år.

Alla har vi väl någon gång suttit i ett möte eller pratat med en person och upptäckt att vi inte är särskilt aktiva lyssnare, att vi är fysiskt närvarande men mentalt befinner oss någon helt annanstans. Den känslan kan man råda bot på genom att öva upp sin här och nu-känsla.
– Medveten närvaro är en av människans äldsta instinkter. Vi är mentalt programmerade att ständigt vara uppmärksamma på kroppens signaler och vad som sker runt omkring oss, men när vi är stressade tenderar vi att stänga ute alla intryck från oss själva och omvärlden och bara fokusera på det som ska göras för stunden. Därför kan det vara en god idé att träna upp sin medvetna närvaro, säger Synne Håkanlind.

Resultatet av att vara mer här och nu på jobbet blir ofta ökad effektivitet.
– Man slipper spilla energi på att ständigt oroa sig för saker och ting, man kan använda sin fulla förmåga och får ett roligare liv eftersom man gör sig mottaglig för signaler som man själv och andra människor sänder ut, säger Synne Håkanlind och fortsätter:
– När man inte ständigt känner sig stressad för nästa punkt på agendan ger man sig själv utrymme för nya idéer och kreativitet. Mental närvaro är en träningssak och det kan ta ett par veckor innan man ser konkreta resultat av sina ansträngningar.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Så lär ni er att  dra åt samma håll

Så lär ni er att dra åt samma håll

Kör du och kollegerna sina egna race på jobbet? Eller är ni som ett fotbollslag som drar åt samma håll?

”Jag är en arbetsmyra – man får inget gratis”

I högstadiet började Gabriel Yilmaz, 26, leka med tanken på att bli fastighetsmäklare. I dag omnämns han som en av Sveriges hetaste i yrket efter att ha...

Har du ett för stort kontrollbehov?

Har du ett för stort kontrollbehov?

Ett symtom på kontrollbeteende i karriären är att du "måste" utföra alla uppgifter perfekt, eller att du håller fast vid dina åsikter till absurdum,...

Fler artiklar inom Personlig utveckling