För ett konsultföretag är medarbetarnas skicklighet avgörande. Konkurrerande företag strider om de bästa medarbetarna, och personalomsättningen i IT- och managementkonsultbranschen är hög: runt 15 procent.
För att behålla personal måste arbetsgivaren kunna erbjuda kompetens-utveckling som motsvarar både kundernas och medarbetarnas behov.
– De som söker hit söker utveckling, säger Elisabet Zorn Wretlinge, personaldirektör på Cap Gemini, och själv ett levande bevis på hur företagets syn på kompetensutveckling fungerar i praktiken. I grunden är hon civilekonom och började som trainee på Cap Gemini i mitten av 80-talet. Därefter blev hon konsult, konsultchef och 2001 alltså personaldirektör.
– Vi brukar säga ”hire for attitude, train for skills”. När vi rekryterar tittar vi alltid på om man tycker om utveckling, och att utvecklas själv. Att gilla utveckling är ett måste som konsult, eftersom man hela tiden kommer ut till olika kunder och miljöer.
Cap Gemini har en global kompetensutvecklingsprocess, vilken också ligger till grund för det svenska företagets utvecklingsprocess. I processen finns beskrivningar av såväl roller, karriärvägar som utvecklingsinsatser. Utveckling kan handla om att vara med i nya projekt eller gå olika utbildningar.
Företagare: Du tjänar på att utveckla personalen
Så skapas förutsättningar för kompetensutveckling
Nytta: Kompetensutveckling blir bäst om den är en del av en långsiktig kompetensförsörjningsprocess.
Ledarskap: Chefen måste ha som uppgift att utveckla medarbetare.
Tid och pengar: Resurser i form av tid och pengar måste avsättas i verksamhetsplaneringen.
Arbetsklimat: Arbetsklimatet måste tillåta att medarbetare utvecklas.
Anpassning: När, hur och var kompetensutvecklingen genomförs individanpassas.
Utvecklingssamtal: Tydliga rutiner minskar risken att missa kompetensutvecklingen.
Stöd: IT-system och hr-avdelningar kan underlätta och skapa ordning och reda i kompetensutvecklingsarbetet.
Premiera utveckling: Skapa incitament för medarbetare att lägga kraft på utveckling.
Utvärdera: Uppföljning och utvärdering skapar för-väntningar och ger kunskaper om hur kompetensutvecklingen fungerar.